Procesory

DirectX 12 pozwoli lepiej wykorzystać potencjał procesorów AMD APU

przeczytasz w 2 min.

Serwis AnandTech przeprowadził testy wydajności DirectX 12 z zastosowaniem procesorów AMD APU Kaveri. Wyniki są bardzo interesujące.

Microsoft DirectX 12 logo

DirectX 12 może przynieść istną rewolucję w grach. Niedawno serwis AnandTech pochwalił się interesującym testem, który pokazał potencjał drzemiący w nowym API – tyle, że został on przeprowadzony na procesorach Intela. Jak wygląda kwestia wzrostu wydajności, ale w przypadku konfiguracji z procesorami AMD APU?

Redaktorzy postanowili przeprowadzić kolejny test w benchmarku Star Swarm. W tym celu wykorzystali procesory AMD A8-7600 i A10-7800 „Kaveri”, a ich osiągi porównali do konkurencyjnego Intel Core i3-4330 „Haswell”. Warto jednak pamiętać, że posłużyli się testową wersją systemu Windows 10 (Build 9926) i sterownikami graficznymi (GeForce 349.56 i Catalyst 15.200). Aby nie robić zamieszania, postanowili też ograniczyć pomiary do konfiguracji z kartą GeForce GTX 770.

DirectX 12 i DirectX 11 - porównanie wydajności w AMD APU A8 i A10 oraz Intel Core i3

DirectX 12 i DirectX 11 - porównanie wydajności w AMD APU A8 i A10 oraz Intel Core i3

DirectX 12 i DirectX 11 - porównanie wydajności w AMD APU A8 i A10 oraz Intel Core i3

Przy korzystaniu z DirectX 11 często to procesor AMD APU był tzw. wąskim gardłem i nie pozwalał na rozwinięcie skrzydeł kartom graficznym. W przypadku DirectX 12 sytuacja wygląda zupełnie inaczej, bo osiągi modeli AMD A8/A10 i Intel Core i3 są już zbliżone – zwłaszcza w przypadku wyższych ustawień graficznych. W przypadku konfiguracji z procesorem AMD APU nowe API zaowocowało wzrostem wydajności nawet o 170% (!). Platforma z procesorem Intel Core i3 również przyspieszyła, lecz już nie w tak spektakularny sposób.

DirectX 12 i DirectX 11 - skalowanie kart GeForce GTX 770 i Radeon R7

DirectX 12 i DirectX 11 - skalowanie kart GeForce GTX 770 i Radeon R7

Redaktorzy sprawdzili też jak nowe API wpływa na układ graficzny – zarówno w przypadku zewnętrznej karty Nvidia GeForce GTX 770, jak i zintegrowanych układów graficznych Radeon R7 z procesorów AMD A8-7600 i A10-7800. Okazuje się, że skalowanie GPU też wypada znakomicie. Wprawdzie większy wzrost wydajności odnotowano w przypadku platformy z zewnętrzną kartą GTX 770, ale poprawę osiągów zauważono też przy „integrach” z procesorów AMD APU.

Porównanie czasu generowania klatek w DirectX 11 i DirectX 12

Warto jednak pamiętać, że testy przeprowadzono w benchmarku Star Swarm – test ten charakteryzuje się bardzo mocnym obciążeniem procesora i sztucznie „uwypukla” różnice z zastosowania nowszego API. Dodatkowo redaktorzy wykorzystali testowe wersje systemu i sterowników. Można zatem podejrzewać, że wyniki w prawdziwych grach i przy finalnych sterownikach będą się różnić, choć wzrost osiągów z zastosowania nowego DirectX nadal powinien być widoczny. Zainteresowanych tematem odsyłamy do oryginalnego artykułu na AnandTech (w języku angielskim).

Źródło: AnandTech

Komentarze

58
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    sapphire9550
    20
    Jak dla mnie z tego wynika, że wydajność DX11 to jakieś nieporozumienie, skoro AMD nagle może działać np. 3 razy lepiej niż wcześniej. To pokazuje nie tylko, jaki jest potencjał w sprzęcie, ale też i właśnie sofcie, który ten sprzęt nieoptymalnie wykorzystuje...
    • avatar
      TruGeek
      3
      Oby FX też to tyczyło bo ceny jakie dzisiaj mamy to porażka .
      • avatar
        Konto usunięte
        2
        tytuł zawiera błąd merytoryczny - to nie APU AMD miały wąskie gardło tylko DirectX. Ponadto autor dyplomatycznie ominął porównanie cenowe testowanych konfiguracji sprzętowych GeForce GTX 770+Intel Core i3-4330 =1900PLN , A10-780 = 800PLN że o poborze prądu nie wspomnę. Inteligentny czytelnik sam wyciągnie wnioski :-)
        • avatar
          Marked
          1
          DX 10 i 11 też miały być rewolucyjne.
          • avatar
            TitoBandito01
            0
            Tak tak. Podobna bajeczka była przy okazji premiery Win 7/8 i Bulldozera. Die Die AMD.
            • avatar
              Lordani66
              -3
              Boże, pececiaczki się jarają jakimś wzrostem który w grze zobaczą o jakieś 0,5 fps, a konsolowcy po prostu grają, bo mają w co xD: http://suckmyjoystick.blogspot.com/2015/02/nie-dla-psa-kiebasa-czyli-w-co-nie.html
              • avatar
                Łukasz9365
                -29
                Mimo wszystko te procesory to jest nieporozumienie. Jedyny plus to cena. Ale w sumie trudno żeby taki badziew kosztował drożej.
                • avatar
                  ExarKunMaster
                  0
                  128bit nie ma sensu gdyż 64 wystarczy na bardzo dłógo gdyż można zaadresować 18446744073709551616 bitów pamięci czyli około 2.3 exabajty pamięci operacyjnej RAM.
                  • avatar
                    radex126
                    0
                    Panowie a skąd oni wzięli te sterowniki 349.56 do GeForce jak jeszcze takich nie ma

                    Witaj!

                    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                    Połącz konto już teraz.

                    Zaloguj przez 1Login