Ciekawostki

Polski hyperloop bliżej - NCBR przekazało 16,5 mln złotych na ten cel

przeczytasz w 1 min.

Firma Hyper Poland otrzymała dofinansowanie w kwocie 16,5 miliona złotych na prace badawczo-rozwojowe związane z projektem hyperloop.

Hyper Poland to firma, która ma ambitny cel: utworzyć hyperloop w Polsce. Aby go zrealizować, prowadzi intensywne prace badawczo-rozwojowe, bierze udział w najróżniejszych konkursach, a ostatnio także zorganizowała kampanię crowdfundingu udziałowego, w której zebrała ponad milion złotych. Teraz marzenia przybliżyły się jeszcze bardziej, dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach Szybkiej ścieżki.

NCBR przekazał firmie Hyper Poland 16,5 miliona złotych. Zostaną one przeznaczone na budowę stanowisk testowych do sprawdzania działania napędu liniowego i lewitacji magnetycznej, a następnie – na budowę pełnowymiarowego pojazdu prototypowego kolei magnetycznej i toru o długości ponad pół kilometra, na którym możliwe będzie osiągnięcie prędkości nawet 300 km/h. Ostatecznym celem jest rozwijanie prędkości przekraczających 1000 km/h.

Hyper Poland prototyp
Prototyp kapsuły hyperloop od Hyper Poland.

Szybki (a przy tym bezpieczny) transport to właśnie to, co oferować ma hyperloop, zwany też koleją przyszłości. Koncepcję (polegającą na odpowiednim wykorzystaniu lewitacji magnetycznej i infrastruktury próżniowej) spopularyzował Elon Musk, a wiele firm z różnych części świata ją podchwyciło. Hyper Poland jest jednym z tych przedsiębiorstw, które są najbliżej jej realizacji – to, co wyróżnia ją na tle konkurencji, to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii. 

„Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBR-u umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych” – skomentował Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.

Hyper Poland wizualizacja
Wizualizacja dworca hyperloop od Hyper Poland.

Źródło: Hyper Poland

Komentarze

23
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Dizzy
    9
    Oby nie skończyło się jak z polskim grafenem...
    • avatar
      sertiel
      7
      Mam wrażenie ze to kolejna firma mająca nacelu pozyskać pieniądze na badania :D i ogłosić bankructwo :D w Polsce się takie coś nie opłaca :D
      • avatar
        sosite
        4
        Awesome! Tyle mogę powiedzieć w tym temacie :)
        • avatar
          Warmonger
          2
          Nie bliżej, a dalej. Będą latami stwarzać pozory, a za taką kwotę i przy takim zakresie projektu niczego nie osiągną.
          • avatar
            piccardo
            1
            Hmm... czyli opracują skończą projekt i "nasz" (nie)rząd odda w obce łapy za grosze :) czyt. łapówkę... jak wszystko... Naszych wynalazków jest masa na świecie ale nie są pokazywane jako polskie...
            • avatar
              darioxsata
              -1
              Kolejne pieniadze w bloto! A na wyzsze zasilki socjalne to pieniedzy nie ma! I to ma byc sprawiedliwosc spoleczna!
              • avatar
                xxx.514
                -1
                Ahh, kolejna technologia jednokrotnego eksportu sprzedana zagranicy za bezcen po grubych milionach włożonych pośrednio przez obywateli. Już się nie mogę doczekać, aż nasi europejscy "sojusznicy" przejmą patenty po szczegółowym dopracowaniu przez naszych specjalistów. Chyba, że faktycznie zespół postąpi jak pisze @sertiel - fundusze wezmą, poudają, wyników brak, kasa w kieszeni i rozłożą bezradnie ręce.

                "...to opracowany sposób na przystosowanie istniejących torów kolejowych do potrzeb tej nowej technologii." Tiaa... Lewitacja magnetyczna przy torach, gdzie standardowe pociągi ledwo rozpędzają się do 50 km/h. Niezła bajka.
                • avatar
                  Kapitan Nocz
                  -1
                  haha jasne, po prostu to jest bardziej opłacalne, władować w zatłoczone istniejące torowiska systemy magnetyczne, tylko po to, żeby taki pociąg musiał czekać na każdej stacji. Proszę powiedz mi jak rozwiążą ostatnią i przedostatnią fazę projektu, gdzie tunel będzie osłaniał torowisko? Zrobią dziury w tunelu na wszystkich przejazdach kolejowych? Wielkie wrota będą się otwierać na kilkanaście sekund, zasysając wszystko sprzed przejazdu? :)
                  Do 300km/h wystarczy Pendolino, ale... nawet na to nasze tory się obecnie nie nadają a oni chcą je przystosować do 1000!! Ludzie uwieżą we wszystko do czego jest filmik na yotube...
                  • avatar
                    Sharimsejn
                    0
                    Pasuje idealnie jako parodia do tego newsa.

                    https://www.youtube.com/watch?v=cbrAiDAHkMc
                    • avatar
                      r_e_s_e_t
                      0
                      LOL, na istniejących torach byłyby takie wibracje, że po 15s wszystkim poleciałaby krew z nosa i półkule zamieniły miejscami.
                      • avatar
                        xmexme
                        0
                        Wyciąganie kasy od naiwnych. Skoda miljonów na tą lewitację, Japończycy próbowali już w latach 80-90 i nic z tego nie wyszło bo koszty za duże. Nie potrafią wyciągnąć wniosków z błędów innych.
                        Do póki nie wynajdzie ktoś taniego i prostego w produkcji nadprzewodnika działającego w temperaturze otoczenia to nic z tego nie będzie.
                        Musk też miał ambitne plany a skończy się na budowie czegoś zwykłego ala metro międzymiastowe.

                        Witaj!

                        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                        Połącz konto już teraz.

                        Zaloguj przez 1Login