Gry komputerowe

Nvidia prezentuje technologię DLSS 3. Szykujcie się na kosmiczny wzrost wydajności w grach

przeczytasz w 2 min.

Technologia Nvidia DLSS 3 to już kolejna generacja techniki skalowania obrazu. Tym razem rozpoczyna ono nową erę renderowania neuronowego, co przełoży się na potężny wzrost wydajności – producent wspomina nawet o 4-krotnym przyspieszeniu.

Prezentacja kart graficznych GeForce RTX 4000 to nie jedyne nowości, które przedstawiła Nvidia podczas konferencji GeForce Beyond. Producent zademonstrował także nową wersję technologii Deep Learning Super Sampling (DLSS).

DLSS 3 wprowadza nową erę w grach

Deep Learning Super Sampling to technologia skalowania obrazu, która pozwala poprawić płynność animacji. DLSS 3 wymaga wykorzystania rdzeni Tensor czwartej generacji oraz akceleratora Optical Flow. W praktyce oznacza to, że do jej działania wymagane są karty graficzne GeForce RTX 4000 (Ada Lovelace).

W nowej wersji wprowadzono sporo istotnych zmian.

Jak działa DLSS 3

Chodzi o technikę Optical Multi Frame Generation, która generuje całe klatki obrazu - akcelerator Optical Flow analizuje dwa sekwencyjne obrazy z gry i oblicza dane wektora ruchu dla obiektów i elementów, które pojawiają się w klatce, ale nie są modelowane przez tradycyjne wektory ruchu silnika gry. Nowy sposób renderowania klatek pozwala zredukować wszelkie anomalie obrazu (wszelkie elementy takie jak cząsteczki, odbicia światła, cienie czy globalne oświetlenie renderuje sztuczna inteligencja). 

Dwie klatki z gry w superrozdzielczości, wraz z wektorami ruchu silnika i przepływu optycznego, są następnie wprowadzane do konwencjonalnej sieci neuronowej, która analizuje dane i automatycznie generuje dodatkową ramkę dla każdej klatki renderowanej przez grę.

DLSS 3 - wzrost wydajności

W praktyce możemy liczyć na dużo lepszą płynność animacji. Połączenie ramek wygenerowanych przez DLSS z ramkami superrozdzielczości DLSS umożliwia technice DLSS 3 rekonstrukcję siedmiu z ośmiu wyświetlanych pikseli za pomocą sztucznej inteligencji, nawet 4-krotnie poprawiając płynność animacji w porównaniu ze scenariuszem bez DLSS.

Warto dodać, że funkcja DLSS Frame Generation wykonywana jest jako post-proces na układzie graficznym, więc może ona zwiększyć płynność animacji nawet wtedy, gdy gra mocno obciąża procesor komputera. Producent chwali się, że w przypadku gier ograniczanych przez procesor (np. w scenariuszach, gdzie dużą rolę odgrywa fizyka lub oferujących duże światy), DLSS 3 pozwala nawet 2-krotnie przyspieszyć płynność animacji.

DLSS 3 przyszłością gier komputerowych

Producent potwierdził, że zainteresowanie nową wersją DLSS jest ogromne – już wkrótce funkcja pojawi się w kilkudziesięciu grach i aplikacjach (w tym m.in. w nadchodzącej aktualizacji do Cyberpunk 2077). Poniżej lista:

Które gry obsługują DLSS 3?

  • A Plague Tale: Requiem
  • Atomic Heart
  • Black Myth: Wukong
  • Bright Memory: Infinite
  • Chernobylite
  • Conqueror's Blade
  • Cyberpunk 2077
  • Dakar Rally
  • Deliver Us Mars
  • Destroy All Humans! 2 - Reprobed
  • Dying Light 2 Stay Human
  • F1 22
  • F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
  • Frostbite Engine
  • HITMAN 3
  • Hogwarts Legacy
  • ICARUS
  • Jurassic World Evolution 2
  • Justice
  • Loopmancer
  • Marauders
  • Microsoft Flight Simulator
  • Midnight Ghost Hunt
  • Mount & Blade II: Bannerlord
  • Naraka Bladepoint
  • PERISH
  • Portal with RTX
  • Ripout
  • S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chornobyl
  • Scathe
  • Sword and Fairy 7
  • SYNCED
  • The Lord of the Rings: Gollum
  • The Witcher 3: Wild Hunt
  • THRONE AND LIBERTY
  • Tower of Fantasy
  • Warhammer 40,000: Darktide

Warto dodać, że technika ta trafia do najpopularniejszych na świecie silników gier, takich jak Unity i Unreal Engine. Lista powinna się poszerzać - DLSS 3 bazuje na technice DLSS 2, więc twórcy gier będą mogli ją zaimplementować w dotychczasowych tytułach, które wspierają DLSS 2 lub Nvidia Streamline.

Nowa wersja DLSS zapowiada się co najmniej intrygująco - możemy oczekiwać sporego przyrostu wydajności, ale do jej obsługi wymagane będą nowe karty graficzne GeForce RTX 4000 (póki co zapowiedziano bardzo drogie modele GeForce RTX 4090 i RTX 4080, których zakup wiąże się z wydatkiem kilku tysięcy złotych).

Nie możemy się doczekać, by ją sprawdzić w praktyce. Jeśli będzie tak jak twierdzi Nvidia, technika może zrewolucjonizować działanie gier - będziemy mogli uzyskać odpowiednią płynność animacji przy dużo mniejszym zapotrzebowaniu na moc obliczeniową.

Źródło: Nvidia

Komentarze

28
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Kenjiro
    12
    Jakby producent napisał, że nowe klatki renderują krasnoludki, to też byście to przepisali?
    Trzeba być bardzo naiwnym, by uwierzyć, że jakikolwiek algorytm uczącej się sieci neuronowej będzie dokładać klatki w strumieniu w czasie rzeczywistym. Żaden, ale to żaden algorytm sieci neuronowej nie jest obecnie w stanie przetworzyć kilkunastu milionów pikseli w kilka milisekund, na to potrzeba sprzętu kilka rzędów wielkości szybszego. Stały algorytm przygotowany już wcześniej przez sieć neuronową owszem, ale to kompletnie co innego, niż algorytm AI.
    • avatar
      Przem0l
      11
      Podsumowujac:
      1. potrzeba nowej karty graficznej (cos jak win10 vs win7, czyli sztuczne ograniczenie ktore dalo sie obejsc).
      2. najlepiej to dziala w grach skrajnie obciazajacych cpu i gdy cpu jest zapewne slabe (nvidia nie podala konfigow wiec zakladam chamsko dobrany cpu zeby cyferki robily wrazenie). Jaki procent graczy to fanatycy mfs ze slabymi cpu?
      3. nvidia nie podala wynikow w "normalnych" grach przy uzyciu "normalnych" cpu, czyli z min 8 rdzeniami (5800, 12700).
      4. nvidia nie podala o ile wzrosla wydajnosc dlss 3 w stosunku do dlss 2. To tak jakby producent samochodow porownywal kolejna gen turbo diesla (210 km) nie do poprzedniej (200 km ) ale do modelu bez turbo (100 km). Przyznacie, ze jest to dosc malo rzetelne porownanie, prawda?
      5. nvidia nie podala opoznienia generowanej klatki.

      Czy tak ciezko jest piszacym recenzje trzymac poziom i byc nieco bardziej krytyczny to ekstremalnie naciaganych materialow reklamowych? Bo recencja to nie jest.
      • avatar
        KENJI512
        6
        Hehehehe, tylko dla wybrańców z RTX 4000 ;]

        xx80 za 5000-8000PLN, kto by pomyślał, że do tego dojdzie ;]]]
        I to oficjalnie, SCD.
        • avatar
          loostraat
          3
          Trzeba jakoś ludziom zanęcić te RTXy 40xx w kosmicznych cenach.

          Ponieważ na liście gier obsługujących tę "super" technologię nie ma np. DCS'a i Xplane'a to mogą ją sobie... reklamować.
          • avatar
            nevermind
            2
            Szkoda tylko, że DLSS dla mnie to syf który pogarsza jakość obrazu. Pewnie większość tego nie dostrzega, że jest to upcale z niższej rodzielcości ale ja niestety już tak i bardzo mnie to drażni. Próbowałem między innymi w God of War czy Forzie i obraz dostaje jakiejś takiej dziwnej "siateczki" nałożonej na obraz itp. itd.
            • avatar
              kokosnh
              1
              Większa wydajność, bo co druga klatka generowana zupełnie z bani, na podstawie poprzedniej klatki i informacji o ruchu.
              Taki trochę lepsze "motion smoothing", zaczekamy na testy z porównaniem w zwolnionym tempie, czy robi artefakty.
              • avatar
                domaru
                1
                Nie po to kupujesz kartę za 8k żeby móc włączyć tryb renderowania w niepełnej rozdzielczości
                • avatar
                  janex2
                  -2
                  Dajcie znać gdy dlss da jakieś fpsy bez pogarszania grafiki
                  • avatar
                    danieloslaw1
                    -2
                    na filmikach dlss jest super ale jak włączymy gre z i bez dlss, zrobimy screeny i porównamy to wszedzie dlss wyglada duzo gorzej
                    • avatar
                      MokryN
                      -2
                      DLSS 3.0 bazuje na DLSS 2.0 będzie łatwo zaimplementować, oprócz tego że użytkownik musi mieć 40xx RTX. Hmm Edit. zapomniałem dodac, że generalnie gry na których to dział to są dość leciwe. Żeby zobaczyć gry które to faktycznie wykorzystają to trzeba poczekać z 5 lat.
                      • avatar
                        FranzMauser
                        0
                        Tonący brzytwy się trzyma. Jak widać nvidia dopracowała ten schemat do perfekcji. A jelenie nadal będą ten ich syf kupować z hasłem: "starczy na lata", hehe odbicie lustrzane apple i totalne wylanie na ich konsumentów.
                        • avatar
                          gloryseeker
                          0
                          Rozmydlania ciąg dalszy... odcinek 4121919...
                          • avatar
                            Ekspert8K
                            0
                            Ja się pogodziłem ze Boga nie ma i wy tez się z tym pogódźcie. Wszystko co istnieje i nas otacza, ziemia, słońce, układ słoneczny, gwiazdy, galaktyki, czarne dziury, cały wszechświat a nawet inne wszechświaty które mogą ale nie musza istnieć a nawet tzw nicość która może istnieć poza wszechświatem, wszechswiatami a także wszelkie życie i my sami jesteśmy tylko dziełem przypadku! Żyjemy tylko raz tu na ziemi i cała ludzkość będzie istnieć do czasu zamiany słońca w czerwonego olbrzyma.
                            Niestety nie pójdziemy do nieba, czyśćca czy nawet piekła to nie istnieje a może istnieje ale tylko w ludzkim mózgu.
                            Nie ma Boga, Szatana, Lucyfera, syna Bożego, aniołów, demonów itd.
                            Po śmierci nie otworzymy oczow w tzw zaświatach ponieważ ich nie ma.
                            Po prostu jak umrzemy to przestaniemy istnieć i nigdy nie narodzimy się na nowo!
                            Nie ma zmartwychwstania, reinkarnacji i czego tam jeszcze. Te wszystkie marzenia o innym lepszym swiecie powstały w naszych mózgach które maja tendencje do fantazjowania.
                            Zamkniesz oczy na zawsze i się rozpadniesz. Nigdy nie powrócisz za sekundę, minutę, dzień, tydzień, miesiąc, rok, 100 lat, 1000 lat, milion lat, miliard lat, bilion lat, trylion lat itd.
                            Wyobraź to sobie ze nigdy już cie będzie.
                            A teraz idź, żyj i ciesz się światem póki możesz. Nasze życia są tak krótkie a wszystko co robimy i tak nie ma żadnego znaczenia w skali istnienia wszechswiata czy wszechświatów.
                            Bardzo mi przykro ale taka jest prawda. Tez bym chciał aby było inaczej ale niestety nie jest.
                            • avatar
                              MaxDamageDA
                              0
                              Kup nową kartę, by uzyskać technologię dzięki której moc tej karty będzie zbędna XD

                              Witaj!

                              Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                              Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                              Połącz konto już teraz.

                              Zaloguj przez 1Login