Wraz z premierą Fermi NVIDIA udostępniła kilka aplikacji, dzięki którym można sprawdzić możliwości tej architektury. Większość z nich mogliśmy już podziwiać na wszelkiego rodzaju imprezach i prezentacjach, teraz mogliśmy zaś sprawdzić ich działanie w praktyce. Zanim przejdziemy do emocjonującego pojedynku, pozwolimy sobie napisać o nich kilka zdań.
Teselacja: Realistyczna woda i włosy
O zaletach teselacji wiemy już od dawna, jednak jeszcze żaden deweloper nie wykorzystał tej technologii w grze w sposób, który uwidaczniałby kolosalną różnicę w jakości generowanej grafiki.
NVIDIA w swoich demach pokazue, że ta różnica faktycznie może być olbrzymia, oraz - oczywiście! - że karty graficzne oparte na architekturze Fermi radzą sobie z tym problemem znakomicie.
Nie da się ukryć, że generowana za pomocą GF100 realistyczna woda i włosy robią naprawdę duże wrażenie.
Ray-tracing: Design Garage
Interaktywny ray-tracing liczony za pomocą GPU to kolejna technologia na którą NVIDIA zwraca szczególną uwagę. Oczywiście do wprowadzenia ray-tracingu w grach droga jeszcze daleka, ale dobrze wiedzieć, że pierwsze kroki w tym kierunku zostały uczynione.
![]() | ![]() |
PhysX: Supersonic Sled
![]() |
![]() |
Supersonic Sled to z kolei prosta gra prezentująca możliwości PhysX. Naszym zadaniem jest pokonanie toru za pomocą pojazdu szynowego o napędzie odrzutowym. Nie jest to zadanie proste, bo musimy zadbać o to, by "oblatywacz" przeżył kolejne bicie rekordu przejazdu, a tor niespodziewanie kończy się przed przepaścią, więc warto zadbać o wczesne hamowanie. Jakby tego było mało, pojazd mknący z taką prędkością powoduje dodatkowo wstrząsy, które mogą spowodować zawalenie się pobliskich masywów skalnych, a odłamki skalne mają tą właściwość, że często spadają wprost na głowę dzielnego oblatywacza.
Pęd pojazdu mknącego z zawrotną prędkością rozbija na kawałki pobliskie zabudowania, czy też mosty po których przejeżdżamy. W proces obliczeń fizycznych zaangażowane są równocześnie GPU (małe odłamki), jak i CPU (duże części rozpadających się konstrukcji).
PhysX: Raging Rapids Ride
Kolejny z nowych benchmarków NVIDII, sprawdzający w praktyce działanie PhysX. GTX 480 uzyskiwał średnio wynik 2,5 razy wyższy od topowej karty poprzedniej generacji.
![]() | ![]() |
Dokładne sprawdzenie różnic pomiędzy architekturami kart NVIDII za pomocą oprogramowania wykorzystującego CUDA to temat na zupełnie oddzielny artykuł. Wypadałoby także porównać Fermi z kartami Evergreen, jeśli chodzi o możliwości obliczeniowe OpenCL i DirectCompute. Jeśli w komentarzach dacie nam znać, że chcecie zobaczyć taki artykuł na łamach benchmark, natychmiast zabieramy się do roboty. ;-)