Technologie i Firma

Sztuczna inteligencja DeepMind znów pokazuje, że w Go nie ma sobie równych

przeczytasz w 1 min.

Sztuczna inteligencja AlphaGo może wpisać na swoje konto zwycięstwo z obecnym numerem jeden, czyli Chińczykiem Ke Jie. Ale to jeszcze nie koniec.

Na internetowej scenie Go pojawił się na początku stycznia Master – tajemniczy gracz, który zdołał pokonać najlepszych zawodników na świecie. Poradził sobie nawet z 19-letnim Chińczykiem Ke Jie, który uznawany jest za „numer jeden”. Master miał passę 51 zwycięstw, która zakończyła się remisem w 52. pojedynku (w wyniku zerwania połączenia internetowego przez oponenta). Społeczność skoncentrowana wokół tej gry była zszokowana, ale niewiele później przyszło wyjaśnienie. Master to tak naprawdę AlphaGo, czyli sztuczna inteligencja stworzona przez należący do firmy Google zespół DeepMind.

AlphaGo ma na swoim koncie setki zwycięstw, w tym to najgłośniejsze – 4:1 z 18-krotnym mistrzem świata z Korei Południowej nazwiskiem Lee Sedol. Niedługo po tym meczu o komentarz poproszony został wspominany już Ke Jie, który stwierdził: „Nie chcę walczyć z AlphaGo, bo już po samym obejrzeniu jego meczów mogę stwierdzić, że jest ode mnie słabszy”. Jak już teraz wiemy, w bezpośrednim pojedynku Chińczyk musiał jednak uznać wyższość sztucznej inteligencji rozwijanej przez DeepMind, a podczas meczu miał ciągle powtarzać (jak mówił inny profesjonalny gracz, Ali Jabarin) „on jest zbyt mocny”.

Ke Jie nie wiedział z kim gra, ale chwilę później wszystko stało się jasne. – „Ciężko pracowaliśmy nad rozwojem AlphaGo i w ostatnich dniach rozegraliśmy kilka gier internetowych, aby sprawdzić, czy nasz nowy prototyp radzi sobie tak dobrze, jak na to liczyliśmy. Dziękujemy wszystkim, którzy grali przeciwko Masterowi na serwerach Tygem i FoxGo oraz tym, którzy oglądali te pojedynki. Jesteśmy podekscytowani wynikami” – napisał Demis Hassabis z firmy DeepMind na swoim Twitterze.

„Ludzie i sztuczna inteligencja mogą wspólnie odkryć najgłębsze sekrety Go” – skomentował z kolei mistrz Gu Li. Równie entuzjastycznie do akcji DeepMind podeszła spora część społeczności. Liczni gracze wyrażali ekscytację na myśl o możliwości poznania nowych ruchów i strategii, których skuteczność została potwierdzona w tak pięknym stylu. Powody do zadowolenia zdecydowanie mają też twórcy tego programu, którzy już teraz zapowiadają, że chcą w tym roku rozegrać kilka oficjalnych meczów. 

Źródło: Kotaku, DeepMind

Komentarze

12
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    Konto usunięte
    1
    To było do przewidzenia :v
    • avatar
      darioz
      -8
      Przecież już w 1997 roku komputer pokonał Kasparowa w szachy więc żadna nowość że teraz w innej grze pokonał człowieka!
      • avatar
        Dudi4Fr
        0
        I tak się skończy ze nie bedzie już żadnych turniejów z ludźmi tylko każda większa firma (Google, Fb, MS, IMB i kompania) beda wystawiać swoje SI na pojedynki.

        Tak samo jak w F1 2 lata temu zaproponowali zeby start maszyny robił komputer... Ludzie od ferrari i ktoś jeszcze od razu zaprotestowali, że można w takim razie całkowicie pozbyć się kierowcy.

        Witaj!

        Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
        Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

        Połącz konto już teraz.

        Zaloguj przez 1Login