Recesja gospodarcza ma duży wpływ na ogólnoświatowe dostawy komputerów i powoduje, że wielu klientów decyduje się na zakup netbooka, nie zaś tradycyjnego notebooka.
DisplaySearch przeprowadziło badania obejmujące pierwszy kwartał br. Dotyczyły one dostaw komputerów przenośnych i okazało się, że netbooki odnotowały kolejny wzrost i obecnie ich udziały w rynku komputerów przenośnych wynoszą niemal 20 proc. Liderem na rynku mini-laptopów jest firma Acer, której udziały to 30,5 proc., natomiast drugie miejsce zajmuje Asus, protoplasta netbookowej rewolucji. DisplaySearch podaje, że Acer sprzedał dotychczas dwa razy więcej netbooków niż Asus.
.jpg/330x0x1.jpg)
Popularność netbooków nieustannie rośnie (Fot. Xpstores.com)
Jeśli chodzi o bieżący kwartał, najwięcej dostaw netbooków trafiło do Europy (ok. 45 proc.), podczas gdy do Ameryki Północnej stosunkowo mało, bo tylko 26 proc. Według analityków netbooki sprzedają się w Europie tak dobrze głównie dlatego, że wielu operatorów komórkowych poszerza oferty i oferuje promocje typu "netbook za 1 zł", sprzedając komputery wraz z mobilnym internetem. Tego typu oferty w Ameryce to ciągle rzadkość.
Interesująco wygląda też rynek tradycyjnych notebooków, gdzie numerem jeden jest koncern HP, który trzyma w garści 24,1 proc. udziałów. Drugie miejsce ma Acer, podczas gdy trzecia pozycja przypada Dellowi. Okazuje się więc, że Acer awansował na miejsce wicelidera. Było to możliwe dzięki sprzedaży netbooków - producent sprzedał o wiele więcej mini-laptopów niż Dell i inne firmy. Jeśli chodzi o dostawy komputerów, Acer dostarcza znacznie więcej netbooków niż notebooków.
- To jasne, że w tym momencie [w czasie recesji - przyp. red.] mini-laptopy odgrywają tak wielką rolę na rynku komputerów. Gdyby nie to, że netbooki cieszą się tak dużą popularnością, ogólnoświatowe dostawy komputerów przenośnych byłyby gorsze względem poprzedniego roku o 19 proc. A są gorsze tylko o 3 proc. - mówi John F. Jacobs z DisplaySearch. - Nie ma wątpliwości, że wielu użytkowników mini-laptopów kupiłoby notebooki z większymi ekranami, gdyby netbooków nie było na rynku wcale, ale pewne jest także to, że mnóstwo osób nie kupiłoby wówczas żadnego komputera - dodaje Jacobs.
Źródło: Inf. własna





Komentarze
2W artykule jest mowa o netbookach - czyli wygoda mobilności (wiodące sposoby komunikacji z netem, czas pracy z dala od źródła zasilania oraz waga urządzenia).