Technologie i Firma

Pierwszy bank w Polsce eksperymentuje z blockchain

przeczytasz w 1 min.

PKO Bank Polski poinformował o nawiązaniu współpracy ze start-upem Coinfirm – to pierwszy etap testów technologii blockchain.

Nawet jeśli Bitcoin ostatecznie nie zrobi zawrotnej kariery, to z technologią blockchain sytuacja maluje się nieco inaczej. Jej wdrożenie jest dla banków ogromną szansą – na poprawę bezpieczeństwa i jakości usług. Pierwszy bankiem w Polsce, który zdecydował się na sprawdzenie tego rozwiązania w rzeczywistości, jest PKO BP.

Blockchain umożliwia wykonywanie transakcji pomiędzy bardzo od siebie oddalonymi podmiotami praktycznie w czasie rzeczywistym. Dzięki decentralizacji danych i zaawansowanej kryptografii technologia zapewnia też wysoki poziom bezpieczeństwa. 

Czy rzeczywiście wszystko działa tak, jak powinno, bank PKO BP sprawdzi dzięki nawiązaniu współpracy z polsko-brytyjskim start-upem Coinfirm, który zwyciężył w konkursie „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”. Polski bank skoncentruje się na wykorzystaniu technologii blockchain pod kątem weryfikacji danych oraz eliminacji oszustw finansowych, a nie samym zwiększeniu wydajności.

„PKO Bank Polski (...) chce pozostawać w awangardzie także pod względem innowacji cyfrowych oraz wykorzystania nowych technologii” – mówi Szymon Wałach z PKO BP. – „Technologia blockchain ma potencjał na to, by zrewolucjonizować szereg obszarów sektora finansowego, dlatego poświęcamy dużo uwagi, aby dobrze ją rozumieć i testować możliwe zastosowania tej technologii w naszym Banku”.

W komunikacie czytamy również, że „celem testu jest zbadanie możliwości integracji z istniejącą infrastrukturą Banku oraz zidentyfikowanie konkretnych obszarów biznesowych, w których implementacja blockchain byłaby usprawnieniem” oraz że „technologia, którą Bank testuje wprowadza przełom w zakresie gromadzenia danych, dokumentów i plików”. PKO BP zapewnia też, że eksperyment z platformą do weryfikacji i poświadczania dokumentów w zdecentralizowanej bazie danych to tylko pierwszy etap. 

Trzeba jednak pamiętać, że na drodze do tego, by banki rzeczywiście mogły osiągnąć zwiększone bezpieczeństwo i poprawioną efektywność pracy w wymiarze operacyjnym i strategicznym, są jeszcze pewne bariery. To między innymi: koszty (przy czym na razie stosunek nakłady-zysk nie jest dokładnie obliczony), brak regulacji oraz nieokreślone zainteresowanie (a tylko powszechna adaptacja technologii pozwoli osiągnąć potencjalne korzyści).

Źródło: PKO BP, Business Insider, Uczelnia Łazarskiego, inf. własna

Komentarze

0
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.

    Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!

Witaj!

Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

Połącz konto już teraz.

Zaloguj przez 1Login