
Test Radeona RX 6800 i RX 6800 XT - hej NVIDIA, żarty się skończyły!
Testujemy dwie nowe karty graficzne Radeon - RX 6800 i RX 6800 XT. Pierwsza ma konkurować z GeForce RTX 3070, a druga z RTX 3080. Zadanie wykonane? NVIDIA na kolanach?
Niedawno NVIDIA wyprowadziła naprawdę mocne uderzenie na rynek kart graficznych, dzięki swoim nowym kartom Ampere. Jak na razie przetestowaliśmy trzy modele - NVIDIA GeForce RTX 3070, GeForce RTX 3080 oraz RTX 3090. Już wkrótce zadebiutuje kolejna, najmniej wydajna karta z tej rodziny.
Długo, naprawdę długo czekaliśmy na odpowiedź AMD w wyższym segmencie wydajnościowym. Do tej pory najwydajniejszy model z pierwszej generacji Navi, czyli Radeon RX 5700 XT mógł co najwyżej konkurować z GeForce RTX 2070 Super - modele RTX 2080 pozostawały poza zasięgiem, a przecież modele serii 3000 znacząco podniosły poprzeczkę.
W końcu są! Oto Radeon RX 6800 (teoretycznie konkurent GeForce RTX 3070) oraz Radeon RX 6800 XT (konkurent RTX 3080) - oba oparte na architekturze RDNA2 i wyposażone w sprzętowy ray-tracing. Na najwydajniejszy model RX 6900 XT musimy jeszcze chwilę poczekać.
Po lewej Radeon RX 6800, po prawej Radeon RX 6800 XT
Test Radeona RX 6800 i RX 6800 XT
- Cena RX 6800
- Cena RX 6800 XT
- 10 najważniejszych cech kart graficznych AMD Radeon RDNA2
- Specyfikacja Radeona RX 6800 i RX 6800 XT
- Testy wydajnościowe (DX11, DX12, Vulkan, i DXR)
- Testy ray-tracingu na Radeonach
- Testy z technologią Smart Access Memory
- Pobór energii i temperatury
- Radeon RX 6800 i RX 6800 XT - czy warto kupić?
Ceny Radeona RX 6800 i RX 6800 XT
Startowa cena modelu Radeon RX 6800 wynosi 579 $. GeForce RTX 3070 startował z ceną 499 $, a więc model AMD będzie droższy. Równocześnie ma on aż 16 GB pamięci VRAM, podczas gdy RTX 3070 ma jej tylko 8 GB.
Z kolei cena modelu Radeon RX 6800 XT to 649 $, a GeForce RTX 3080 startował w wyższej cenie 699 $. Radeon 6800 XT powinien być nieco tańszy, ale on również ma 16 GB VRAM, podczas gdy model RTX 3080 ma jej tylko 10 GB.
10 najważniejszych cech kart graficznych AMD Navi 21 RDNA2 (Radeon RX 6000)
- Potężny skok wydajności - Radeon RX 6800 ma bez kompleksów konkurować z GeForce RTX 3070, a Radeon RX 6800 XT z GeForce RTX 3080
- Nowa architektura RDNA2
- Pamięć VRAM GDDR6 - 16 GB we wszystkich modelach
- Infinity Cache - zwiększenie przepustowości VRAM
- Pełne wsparcie dla DirectX Ray-tracing (DXR) dzięki dedykowanym jednostkom Ray Accelerators (liczba jednostek równa CU w danym modelu karty)
- AMD Smart Access Memory - bezpośredni dostęp procesora do CAŁEJ pamięci VRAM przez magistralę PCI Express 4.0 (tylko na płytach głownych serii 5xx i z procesorami Vermeer (Ryzen 5xxx)
- Tak jak w poprzedniej generacji możemy się cieszyć technologiami Anti-lag oraz FidelityFX
- Automatyczne podkręcanie - tzw. Rage Mode w kartach 6800 XT i 6900 XT (zwiększenie limitu energetycznego oraz szybkości obrotowej wentylatorów)
- HDMI 2.1 VRR (8K 60 Hz lub 4K 144 Hz)
- USB typu C do obsługi gogli VR
Radeon RX 6000 - specyfikacja i porównanie do poprzednich modeli
Obie karty mają dwie, 8-pinowe wtyczki zasilające
Model | AMD Radeon RX 5700 XT | AMD Radeon RX 6800 | AMD Radeon RX 6800 XT | AMD Radeon RX 6900 XT |
Układ graficzny | Navi 10 XT | Navi 21 XL | Navi 21 XT | Navi 21 XTX |
Procesory strumieniowe | 2560 | 3840 | 4608 | 5120 |
Jednostki teksturujące | 160 | 240 | 288 | 320 |
Jednostki rasteryzujące | 64 | 96 | 128 | 128 |
Jednostki RT | - | 60 | 72 | 80 |
Taktowanie/Boost | 1605/1905 MHz | 1815/2105 MHz | 2015/2250 MHz | 2015/2250 MHz |
Pamięć wideo | 8 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit | 16 GB GDDR6 256-bit |
Taktowanie pamięci | 14 000 MHz | 16 000 MHz | 16 000 MHz | 16 000 MHz |
Przepustowość pamięci | 448 GB/s | 512 GB/s | 512 GB/s | 512 GB/s |
Pamięć Infinity Cache | - | 128 MB | 128 MB | 128 MB |
TBP | 225 W | 250 W | 300 W | 300 W |
Cena | $399 | $579 | $649 | $999 |
Pierwsze skojarzenie z wyglądem nowych kart Radeon to... modele Founders Edition kart GeForce serii 2xxx (NVIDIA Turing). Charakteryzują się one bowiem podobną zwartą budową, ale mamy tu trzy wentylatory zamiast dwóch.
Wymiary obu kart są podobne (267 mm x 120 mm), nie licząc grubości - model 6800 zajmuje 2 sloty, a model 6800 XT już 2,5 slota. Radeon RX 6800 XT może pracować w dwóch trybach - cichym i zbalansowanym, natomiast w przypadku Radeona RX 6800 XT dochodzi również tryb Rage. W przypadku mocniejszego modelu rozpiska taktowania (wyjątkowo wysokiego!) przedstawia się następująco:
- Tryb cichy (Quiet) - 1950 MHz (Game Clock), 2185 MHz (Boost Clock)
- Tryb zbalansowany (Balanced) - 2015 MHz (Game Clock), 2250 MHz (Boost Clock)
- Rage - 2065 MHz (Game Clock), 2310 MHz (Boost Clock)
Testy wydajnościowe kart Radeon RX 6800 i RX 6800 XT
Nowa generacja kart i bottleneck procesora - premiera potężnych kart NVIDIA Ampere pokazała, że procesory nie nadążyły za rozwojem kart graficznych. W niższych rozdzielczościach (zwłaszcza w przypadku najwydajniejszych modeli) trzeba się liczyć z bottleneckiem CPU, który ogranicza możliwości nowoczesnych kart graficznych. To samo dotyczy nowych kart Radeon - chcecie mieć dużo fps w niższych rozdzielczościach? Wyciśnijcie z procesora i pamięci RAM maksimum możliwości.
Radeon RX 6800 XT i Radeon RX 6800
Przypomnijmy, że nasza platforma testowa oparta jest o nienajnowszy, ale wciąż (wydawałoby się) wydajny procesor Intel Core i9 9900K (plus pamięci RAM 3600 MHz). Obie karty przetestowane są dwóch konfiguracjach - standardowej i po ręcznym OC (wartości możecie sprawdzić na poniższych zrzutach ekranowych z GPU-Z). Dodatkowo przetestowaliśmy jednak model 6800 XT (w ustawieniach standardowych) z procesorem AMD Ryzen 9 5900X (i oczywiście tymi samymi pamięciami RAM).
Warto zaznaczyć, że 6800 XT ma w sobie znacznie więcej mocy do odblokowania - zegar Boost może sięgnąć nawet 2800 MHz! Do pełnej stabilności musieliśmy jednak zejść poniżej 2500 MHz. Na ten moment podkręcanie było możliwe tylko w sterownikach AMD i nie było możliwości wykręcenia VRAM do wyższych wartości (niż 2140 MHz).
Generalnie chcieliśmy przetestować na tym procesorze działanie technologii Smart Access Memory, ALE ze względu na BARDZO dziwne wyniki modelu 6800 XT w niektórych grach, przydało się to również do porównania wydajność kart z procesorem Intela i AMD.
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X)* | ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
GeForce RTX 2080 FE Ti | ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() |
Radeon VII | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() |
* wszystkie pozostałe wyniki zrobione zostały na procesorze Core i9 9900K
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() |
Radeon VII | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() |
3D Mark - Fire Strike (DX11)
[punkty] wynik ogólny
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() |
Radeon VII | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() |
Radeon Vega 64 | ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() |
3D Mark - Fire Strike (DX11)
[punkty] wynik układu graficznego
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() |
Radeon VII | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() |
Radeon Vega 64 | ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() |
Wyniki są bardzo obiecujące - pytanie tylko, czy przełoży się to na rzeczywiste wyniki w grach? W przypadku wyniku ogólnego oczywiście solidnie podbija go procesor 5900X, ale po zerknięciu do wyniku układu graficznego widzimy, że wyniki kart graficznych z tym procesorem są tylko nieco wyższe od konfiguracji z Core i9 9900K. Ale są wyższe.
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Radeon VII | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 XT | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
ASRock Radeon RX 590 Phantom Gaming OC | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 2560 x 1440, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Radeon VII | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 XT | ![]() ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super FE | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 1920 x 1080, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Radeon VII | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 XT | ![]() ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Słabszy z Radeonów wypada świetnie - zawsze wyraźnie lepiej od RTX 3070. Tymczasem RX 6800 XT zaledwie potrafi nawiązać walkę z RTX 3080 - a i to czasem dopiero po podkręceniu. Zastosowanie procesora AMD Ryzen 5900X niewiele zmienia - jest albo identycznie, albo tylko minimalnie szybciej.
Tu się zaczęły prawdziwe "cyrki". Radeon RX 6800 wypada dobrze, a nawet bardzo dobrze. Tymczasem Radeon RX 6800 XT (na procesorze Intela) potrafi zaliczać wyniki... gorsze od modelu bez "XT". Ale tylko na procesorze Intela.
World War Z – 3840 x 2160, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
ASUS TUF GeForce RTX 3090 | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2070 Super FE | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 Super FE | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
ASRock Radeon RX 590 Phantom Gaming OC | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
World War Z – 2560 x 1440, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2070 Super FE | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 Super FE | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
ASRock Radeon RX 590 Phantom Gaming OC | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
World War Z – 1920 x 1080, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2070 Super FE | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 Super FE | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
ASRock Radeon RX 590 Phantom Gaming OC | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Dla modelu RX 6800 XT pomogła dopiero wymiana procesora na AMD - wyniki na Ryzen 9 5900X wystrzeliły w górę nawet ponad RTX 3090 (!) - a wpływ rozdzielczości jest niewielki. Czy to problem z grą, czy też sterownikami? Stawiamy na to drugie - bo 6800 (bez XT) radzi sobie bez anomalii.
Skoro już mowa o 6800 (bez XT) to bez problemu poradził sobie z RTX 3070 w UHD i QHD, ale minimalnie przegrał w FHD.
Testy z procesorem 5900X powtórzyliśmy razem z technologią SAM (co dało dalszy przyrost wydajności), więc nie ma tu mowy o pomyłce - szczegóły poniżej.
Far Cry 5 – 3840 x 2160, ustawienia ultra
[kl./s.] DirectX 11, TAA
ASUS TUF RTX 3090 OC | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Radeon VII | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
ASRock Radeon RX 590 Phantom Gaming OC | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Far Cry 5 – 2560 x 1440, ustawienia ultra
[kl./s.] DirectX 11, TAA
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
Radeon VII | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Far Cry 5 – 1920 x 1080, ustawienia ultra
[kl./s.] DirectX 11, TAA
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() ![]() |
Radeon VII | ![]() ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() ![]() |
MSI GeForce RTX 2070 Armor | ![]() ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() ![]() |
ASUS ROG GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1660 | ![]() ![]() |
Radeon RX 590 | ![]() ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() ![]() |
Radeon RX 580 | ![]() ![]() |
GeForce GTX 1060 | ![]() ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Wyniki w Far Cry 5 są w normie, chociaż w przypadku rozdzielczości Full HD bottleneck daje się nowym kartom mocno we znaki - sytuację nieco poprawia zastosowanie lepszego procesora. Warto również zwrócić uwagę na niewielką przewagę 6800 XT nad 6800 w rozdzielczości 2560 x 1440.
Na deser - krótkie porównanie w Watch Dogs: Legion. Chcieliśmy na początku wykorzystać tę grę do porównania szybkości działania ray-tracingu pomiędzy nowymi Navi, a Ampere, ale... więcej informacji znajdziecie w dziale z testami DXR.
Watch Dogs: Legion – 3840 x 2160, ultra
[kl./s] bez ray-tracingu
GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Pomimo, że gra świeci logo NVIDII, to porównanie wydajności bez ray-tracingu wypada dla nowych Radeonów całkiem dobrze.
Radeon RX 6000 - porównanie wydajności z ray-tracingiem
Co warto wiedzieć - w niektórych grach ray-tracing na Radeonach działać nie będzie. Ale jak to? Mowa o tytułach w których NVIDIA zastrzegła sobie wyłączość, a konkretnie mówimy tu np. o Wolfenstein: Youngblood. W SOTR, Metro: Exodus czy w testach 3D Mark ray-tracing TEORETYCZNIE działa bez problemu.
Dlaczego teoretycznie? Bo na ten moment ray-tracing w Watch Dogs: Legion niby działa, ale bardzo często się wiesza i wiadomo, że nie wyświetla się do końca prawidłowo (AMD zna problem i pracuje nad poprawką). Nie damy sobie więc ręki uciąć, że w przypadku innych gier wszystko działa 100% poprawnie.
To z pewnością jedna z najbardziej interesujących kwestii jeśli chodzi o nowe Radeony. Czy będą one w stanie nawiązać walkę z kartami Ampere?
3D Mark – Port Royale
[punkty] ray-tracing hybrid engine
GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
3D Mark – DirectX Ray-tracing feature test
[kl./s.] ray-tracing
GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT (Ryzen 9 5900X) | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
Cóż, wyniki są zgodne z przewidywaniami. RTX 3080 odjeżdża dość daleko, ale RTX 3070 jest jak najbardziej w zasięgu RX 6800 XT - jeśli mówimy o grach, a nie tylko "czystych" możliwościach w liczeniu ray-tracingu, bo tam rdzenie RT spisują się znacznie lepiej.
Tymczasem podczas testów Shadow Of The Tomb Raider...
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, ray-tracing Ultra
GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, ray-tracing High
GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, ray-tracing Medium
GeForce RTX 3080 FE | ![]() ![]() |
Radeon RX 6800 XT | ![]() ![]() |
Radeon RX 6800 | ![]() ![]() |
GeForce RTX 3070 FE | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Bum! Ni z gruszki, niz pietruszki Radeony wygrywają z RTX 3070. Testy zostałe przeprowadzone w rozdzielczości 4K UHD i przy najwyższych ustawieniach jakości grafiki, więc na wynik może mieć wpływ niewielka ilość pamięci VRAM tańszego Ampere (tylko 8 GB). Wkrótce uzupełnimy testy o niższe rozdzielczości.
Testy z technologią Smart Access Memory
Przypomnijmy, że technologia Smart Access Memory daje CPU dostęp do całej pamięci VRAM karty graficznej. Do jej działania potrzebne są procesory AMD serii 5xxx oraz płyta główna z chipsetem B550/X570 - z odpowiednią aktualizacją BIOS. Zaznaczamy, że technologia ta zadziałała nam na płycie MSI X570 Godlike, ale jej włączenie nie dawało żadnych efektów na płycie Gigabyte B550 Vision D (pomimo dostępnych opcji po aktualizacji F11d). W UEFI BIOS konieczne jest włączenie opcji Above 4G Decoding/Memory oraz Re-Size BAR Support. Na procesorach Ryzen 3xxx druga opcja po prostu się nie pojawia.
Wszystkie testy zostały przeprowadzone na karcie Radeon RX 6800 XT z procesorem Ryzen 9 5900X.
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik ogólny
Smart Access Memory On | ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() |
3D Mark - Time Spy (DX12)
[punkty] wynik układu graficznego
Smart Access Memory On | ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() |
3D Mark - Fire Strike (DX11)
[punkty] wynik ogólny
Smart Access Memory On | ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() |
3D Mark - Fire Strike (DX11)
[punkty] wynik układu graficznego
Smart Access Memory On | ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 3840 x 2160, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
Smart Access Memory On | ![]() ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 2560 x 1440, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
Smart Access Memory On | ![]() ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
Shadow Of The Tomb Raider – 1920 x 1080, ustawienia najwyższe
[kl./s.] DirectX 12, TAA
Smart Access Memory On | ![]() ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
World War Z – 3840 x 2160, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
Smart Access Memory On | ![]() ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
World War Z – 2560 x 1440, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
Smart Access Memory On | ![]() ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
World War Z – 1920 x 1080, ultra/ultra, Fidelity FX CAS
[kl./s.] Vulkan
Smart Access Memory On | ![]() ![]() |
Smart Access Memory Off | ![]() ![]() |
![]() ![]() |
3D Mark nie pokazuje większych zmian w wydajności (w testach Port Royale i Ray-tracing Feature jest ona zresztą zerowa), ale SOTR i World War Z pokazują wyraźny wzrost wydajności. Różnice w grze Far Cry 5 były na granicy błędu pomiarowego.
Pobór energii i temperatury
Pobór energii platformy z procesorem Core i9 9900K
[W]
ASUS TUF GeForce RTX 3090 OC | ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC 10G | ![]() |
OC AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3080 FE | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT | ![]() |
Radeon RX Vega 64 | ![]() |
ASUS ROG GeForce RTX 3070 OC | ![]() |
OC Radeon RX 6800 | ![]() |
GeForce RTX 2080 Ti FE | ![]() |
AMD Radeon RX 6800 | ![]() |
Inno3D GeForce RTX 2080 Super iChill X3 Ultra | ![]() |
Radeon VII | ![]() |
Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC | ![]() |
GeForce GTX 1080 Ti | ![]() |
GeForce RTX 2080 Super FE | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 3070 FE | ![]() |
ASUS ROG STRIX RTX 2080 Super OC GAMING | ![]() |
GeForce RTX 2080 FE | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G | ![]() |
GAINWARD GeForce RTX 2060 SUPER Phantom GS | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2070 Super | ![]() |
PowerColor Radeon RX 590 Red Devil | ![]() |
GeForce RTX 2070 FE | ![]() |
Radeon RX 5700 XT | ![]() |
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming | ![]() |
NVIDIA GeForce RTX 2060 Super | ![]() |
MSI Radeon RX 580 Armor 8G OC | ![]() |
AORUS Radeon RX 570 | ![]() |
Radeon RX 5700 | ![]() |
GeForce RTX 2060 FE | ![]() |
Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse OC | ![]() |
MSI GeForce GTX 1660 Super | ![]() |
Gigabyte Radeon RX 5600 XT Gaming OC | ![]() |
ASUS ROG STRIX GTX 1660 Ti | ![]() |
ASUS Dual Radeon RX 5500 XT OC | ![]() |
Inno3D GeForce GTX 1660 Ti | ![]() |
Sapphire Pulse Radeon RX 5500 XT | ![]() |
MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G | ![]() |
ASUS Phoenix GeForce GTX 1660 OC | ![]() |
Palit GeForce GTX 1650 Super StormX OC | ![]() |
Gigabyte GeForce GTX 1650 Gaming OC 4G | ![]() |
Mocne karty równa się spory pobór mocy. Jeśli chodzi o temperatury, to na Radeonach można podejrzeć dwie wartości - ogólną temperaturę GPU oraz temperaturę w najgorętszym miejscu. Radeon RX 6800 (bez obudowy) osiągał jakieś 70 stopni (85 w najgorętszym miejscu), a po OC 75 stopni (98 w najgorętszym miejscu). Z kolei mocniejszy Radeon RX 6800 XT osiągał 74 stopnie (94 w najgorętszym miejscu), a po OC 79 stopni (103 w najgorętszym miejscu). Warto wspomnieć, że AMD popracowała nad krzemem, tak by pracował normalnie w temperaturze 110 stopni.
Kultura pracy obu kart jest wysoka - ich obudowy szybko stają się gorące (podobnie jak w kartach NVIDIA FE), ale wentylatory nie rozpędzają się tak, by zbytnio hałasować.
Jaki zasilacz do nowych kart Radeon? Producent do karty RX 6800 zaleca zasilacz o mocy 650 W, a do karty Radeon RX 6800 XT zasilacz o mocy 750 W.
Karty graficzne Radeon RX 6000 - czy warto kupić?
NVIDIA nie musi już pełnić samotnie warty w wysokim segmencie wydajnościowym kart graficznych - w końcu ma godnego przeciwnika. NVIDIA nie może już świecić po oczach użytkownikom, że jako jedyna ma sprzętową akcelerację ray-tracingu, nowe Radeony także zyskały tę funkcjonalność.
Jeszcze niedawno śmiały atak na AMD na najwydajniejsze jednostki "Zielonych" wydawał się niemożliwy, dziś RDNA2 bez kompleksów konkurują ze świetnymi przecież kartami Ampere. Mało tego - mają kilka naprawdę mocnych asów w rękawie. Pomijamy już tu kwestię GeForce RTX 3090, bo za rogiem czai się Radeon RX 6900 XT - pojedynek z pewnością będzie pasjonujący.
To brać, czy nie?
- AMD Radeon RX 6800 - gdyby nie problemy ze wczesną wersją sterowników, byłbym... zachwycony. NVIDIA musi odpowiedzieć ulepszoną wersją GeForce 3070 (Ti/Super) z większą ilością VRAM, bo Radeon RX 6800 to świetna karta. Jasne - będzie trochę droższa, a wydajność w ray-tracingu nieco niższa. Ale 16 GB pamięci VRAM piechotą nie chodzi, a jak pokazał Watch Dogs Legion, 8 GB VRAM to za mało.
- AMD Radeon RX 6800 XT - pomijając nierówne wyniki karty (prawdopodobnie załata to kolejna wersja sterowników) to wydaje się być ona znacznie wydajniejsza... na papierze (i w 3D Marku) niż w rzeczywistości - to znaczy, że mamy wrażenie, że karta nie pokazała swojego pełnego potencjału. W większości naszych testów zbliża się do wyników RTX 3080 (wyjątkiem jest World War Z, gdzie w duecie z procesorem AMD wykręca wręcz niewiarygodne wyniki), ale też ma być od niej nieco tańsza. No i ponownie - 16 GB VRAM na pokładzie.
Te karty (podobnie jak NVIDIA Ampere) zwykle nie pokazują pełni swoich możliwości w rozdzielczości Full HD. Nawet sięgając po najszybsze (i podkręcone) procesory Intela musimy się liczyć z bottleneckiem. Wyjątkiem są gry z dobrze zaprojektowanymi silnikami, takie jak Shadow Of The Tomb Raider.
Dodatkowo posiadacze nowych procesorów Vermeer mogą cieszyć się technologią Smart Access Memory, która pozwala na wyciśnięcie z tych konstrukcji jeszcze nieco wydajności. Świetny pomysł, pora tylko wyposażyć w tę opcję wszystkie płyty B550 i X570.
Jak sugerowały ceny, Radeony RX 6800 i 6800 XT miały się wstrzelić pomiędzy RTX 3070 a RTX 3080 i... dokładnie tak się stało. AMD wróciło do gry w segmencie wydajnych kart graficznych!
Owszem, wydajność w ray-tracingu będzie niższa niż u analogicznych modeli NVIDIA Ampere, ale to też pierwsze podejście AMD do tego tematu i różnice nie są też jakieś niewiarygodnie duże. Poza tym - ray-tracing w grach będzie prawdopodobnie implementowany najpierw na nowych konsolach, które wewnątrz mają właśnie nowe Radeony. Pozostaje jeszcze kwestia DLSS (autorska technologia NVIDII działająca w oparciu o rdzenie Tensor), ale wiemy, że odpowiednio skonfigurowana opcja FildelityFX (AMD) również daje radę, a AMD zapowiada również własny Super Sampling.
Wspomniałem o niejakich problemach z przedpremierowymi sterownikami, więc nieco rozwinę temat. Zwykle staję w obronie sterowników AMD, będąc na stanowisku, że lwia większość problemów zgłaszanych przez użytkowników ma podłoże sprzętowe.
Tym razem trzeba jasno powiedzieć - PRZEDPREMIEROWE sterowniki AMD nie były do końca gotowe na testy. Walczyliśmy ze zwisami w najróżniejszych sytuacjach, a z naszych ust dobywały się słowa powszechnie uznawane za niecenzuralne, a wręcz wulgarne i sygnalizujące chęć dewastacji najbliższego otoczenia.
Zakładamy, że AMD szybko poradzi sobie z problemami związanymi ze sterownikami (a wiemy, że nie wszyscy testerzy mieli problemy podobne do naszych - więc problem wcale nie musi być powszechny), bo obie te konstrukcje mają ogromny potencjał.
No i najważniejsza kwestia... Sprawdzamy dostępność w polskich sklepach za 3... 2... 1... Udało się kupić?
AMD Radeon RX 6800 - ocena
- wydajność wyższa od GeForce RTX 3070 w nieco wyższej cenie...
- ... ale karta ma aż 16 GB pamięci GDDR6 z pamięcią podręczną Infinity
- 7-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
- wysoka kultura pracy i tryb 0dB
- sprzętowa obsługa ray-tracingu
- obsługa technologii Smart Access Memory
- HDMI 2.1 VRR
- USB C do obsługi VR
- problemy z wczesną wersją sterowników
AMD Radeon RX 6800 XT - ocena
- wydajność zbliżona do GeForce RTX 3080 w nieco niższej cenie...
- ... ale karta ma aż 16 GB pamięci GDDR6 z pamięcią podręczną Infinity
- 7-nanometrowa litografia GPU i PCI Express 4.0
- wysoka kultura pracy i tryb 0dB
- sprzętowa obsługa ray-tracingu
- obsługa technologii Smart Access Memory
- Rage Mode
- spory potencjał OC
- HDMI 2.1 VRR
- USB C do obsługi VR
- problemy z wczesną wersją sterowników
- wydajność w ray-tracingu wyraźnie niższa od RTX 3080
Może Cię również zainteresować:
- Test GeForce RTX 3080 - ta karta będzie przez tydzień królować na rynku
- GeForce RTX 3090 - test premierowy
- Gry w 8K - walczymy w Star Wars Squadrons na karcie Gainward GeForce RTX 3090
Komentarze
106ale wydajność elegancko
Walka jest dość nierówna, ale gdy wkraczamy w nowe gry to Radeon wychodzi momentami na prowadzenie np. w ostatniej premierze Assassin Creed : Valhalla
Wydajność RT jest słabsza, ale to ich pierwszy raz że tak powiem.
Amd pokazlo ze potrafi jak z serią hd4xxx do hd6xxx
Gdzie RDR 2, GTA V, Wiedźmin, Metro Exodus lub najnowszy AC Valhalla czy Odyssey? Po co testowany sprzęt opiera się o tytuły które nie są wymagające tak jak dostępne inne gry które potrafią pokazać, że wydany sprzętu nie jest w pełni wystarczający do 4k pod płynnymi 60 klatkami na ultra detalach. Mam dość już czytania tych ochłapów ciągle powtarzanych o te same tytuły które pokazują ponad 100 czy 200 klatek. DAJCIE tytuły gdzie pokażą się prawdziwe gry które są wymagające a nie bzdety.
RDNA2 to na pewno znakomita architektura. Wzrost wydajności względem poprzedniej generacji to nieraz ponad 100% - https://www.computerbase.de/2020-11/amd-radeon-rx-6800-xt-test/3/#diagramm-performancerating-3840-2160
Ale te sterowniki AMD, które zaserwowali na premierę, to jakieś nieporozumienie.
Wydajność w RT jest najprawdopodobniej zauważalnie niższa. Nie wiadomo co będzie jak ogarną sterowniki, ale nie sądzę, aby Ampere przegrało w tym zastosowaniu.
Na dzień dzisiejszy to jakieś 24-30% przewagi 3080 nad 6800XT w zależności od rozdzielczości.
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/mKHwxXdRL9R94aLfvDzZKg-2560-80.png
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/7t2rKhqvoyLsEt3xuzrGgf-2560-80.png
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZhkJsihSb2zMgNWPUe7A5f-2560-80.png
Są sytuacje gdy 6800XT dosłownie masakruje 3080, zwłaszcza po aktywowaniu Smart Access Memory - https://static.techspot.com/articles-info/2144/bench/SAM-1.png
Generalnie w niższych rozdzielczościach lepiej wypada 6800(XT), a w wyższych Ampere:
https://static.techspot.com/articles-info/2144/bench/1080p-Average.png
https://static.techspot.com/articles-info/2144/bench/1440p-Average.png
https://static.techspot.com/articles-info/2144/bench/4K-Average.png
Radeony mają z pewnością jedną ogromną przewagę. Jest nią 16GB vRAM.
Jak pokazuje test w Watch Dogs: Legion 4K+RT - https://www.purepc.pl/test-kart-graficznych-amd-radeon-rx-6800-xt-vs-geforce-rtx-3080?page=0,16
3070 brakuje pamięci. Czyli już teraz 8GB potrafi być za mało, a 3080 ma zaledwie 2 GB więcej. Na ile to wystarczy? Na kilka miesięcy? Przecież właśnie zadebiutowały nowe konsole. Zatem nie dziwię się ani trochę temu, że 3060Ti będzie miał 12GB, a 3080Ti 20GB. To są znacznie bardziej adekwatne pojemności w tym przedziale wydajności.
Co do starcia 6800 vs 3070 to już dzisiaj można stwierdzić, że pod względem wydajności wygrał je Radeon. We wszystkich recenzjach jakie czytałem wygrywa. Nawet w RT wydajność jest zbliżona.
RDNA2 ma też zdecydowanie lepszą efektywność energetyczną - https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-rx-6800-xt/36.html
Ja osobiście czekam na powtórkę testów za kilka tygodni/miesięcy na dopracowanych sterownikach. Wtedy będę mógł z czystym sumieniem zdecydować kto wygrał, RDNA2 cz
Dobrze, że AMD wydało fajne karty. Konkurencja jest potrzebna.
1) karty od amd mają identyczną architekturę co nowe konsole. Od teraz niemal wszystkie gry będą pisane pod nią.
2) Wszystkie gry z RT do tej pory były pisane pod karty NV. Ponownie - nowe konsole są oparte o tą samą architekturę, więc i RT będzie robiony z myślą o rozwiazniu AMD.
Te benchmarki można teraz o kant 4 liter rozbić, no chyba, że kogoś interesują gry z przeszłości. Ale chyba nikt nie kupuje nowych kart z myślą o przeszłości.
Także odpowiedzcie sobie sami na pytanie, która karta jest bardziej przyszłościowa.
Cena sugerowana jest trochę wysoka. No możę gdybym grał w 3d marka. Liczyłem na wydajność większą od 3080 za cenę koło 3k. Tu cena powyżej 3k i wydajność poniżej 3080.
Lepszą recenzję zrobili na purepc (lepsze testy).
Teraz pozostaje kwestia, ile za to będą chcieli, jak opadną 1-day emocje?
Zastanawiam się, czy gry nie potrzebują jakichś driverów albo usprawnień w silniku, aby wykorzystać ten cały nowy bałagan umieszczany w kartach graficznych np. ten cały technologią Smart Access Memory?
Z konsolowego świadka, materiały jakie udostępniali pokazywały jando że gry były optymalizowane pod nowe wydajne dyski SSD.
, teraz test z różnymi prockami jaki procek minimum itp.
AMD tez ma swój patent ale nie jest on tak praktycznie bezstrattny i wspierany jak DLSS ktory dopiero sie rozwija.
Wydajnosc w RT byla do przewidzenia i tu nie ma zaskoczenia ale chociaz jest.
Warto tu wspomniec ze korzystane bylo z CAS a wiec porownanie do RTX mało sensowne gdzie jedna strona dostaje fory.