Far Cry 4
1920 x 1080 px, ustawienia ultra, soft shadows, HBAO+
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 58 50 |
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 54 47 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 35 28 |
ZOTAC GeForce GTX 760 AMP! Edition | 33 25 |
Radeon R9 270X | 30 21 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Far Cry 4
1920 x 1080 px, ustawienia wysokie
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 74 68 |
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 66 61 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 47 40 |
ZOTAC GeForce GTX 760 AMP! Edition | 42 35 |
Radeon R9 270X | 37 30 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Far Cry 4
1920 x 1080 px, ustawienia średnie
ZOTAC GeForce GTX 970 AMP! Omega Edition | 88 81 |
Sapphire Radeon R9 290X Vapor-X | 78 73 |
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X OC | 61 53 |
ZOTAC GeForce GTX 760 AMP! Edition | 54 47 |
Radeon R9 270X | 49 42 |
średnia liczba kl./s minimalna liczba kl./s |
Analiza wydajności
Musze przyznać, że po doświadczeniach z Assassin’s Creed: Unity miałem spore obawy o optymalizację w Far Cry 4. Na całe szczęście okazało się, że ten ostatni działa całkiem przyzwoicie i to nie tylko na topowym sprzęcie. Duża w tym zasługa bardzo bogatych ustawień graficznych. Co prawda maksymalne detale są zarezerwowane dla posiadaczy kart pokroju GeForce GTX 980/970 lub Radeon 290X/290, ale jeśli tylko zmienimy technikę wygładzania krawędzi z MSAA na jakąś mniej wymagającą to sensowna zabawa będzie możliwa na kartach ze średniego segmentu. Idąc dalej ustawienia średnie są w pełni grywalne na Radeonie 260X lub GeForcie GTX 750 TI. Różnice wizualne pomiędzy poszczególnymi „presetami” nie są duże, choć zdecydowanie widoczne. Spory przeskok w jakości występuje przy zmianie ustawień graficznych z wysokich na średnie.
Jeśli chodzi o wymagania względem procesora to Far Cry działa optymalnie na układach 4-rdzeniowych, a biorąc pod uwagę, że przez większość czasu zabawy wydajność ogranicza karta graficzna to różnica pomiędzy mocno podkręconym i5/i7 a standardowo taktowanym jest pomijalna. W tym miejscu należy jednak wspomnieć o przykrej niespodziance, która czeka wszystkich posiadaczy 2-rdzeniowych jednostek – Far Cry 4 na takowych w ogóle się nie uruchomia. Trudno jednoznacznie odpowiedzieć czemu autorzy zdecydowali się na zablokowanie tych procesorów. Szczególnie mając na uwadze, że gra bez problemu uruchamia się nawet na relatywnie słabym Athlonie X4 760K. Posiadacze procesorów Intel Pentium muszą uzbroić się w cierpliwość – prawdopodobnie za jakiś czas ktoś wpadnie na pomysł jak obejść to sztuczne ograniczenie.
Far Cry 4 podobnie jak AC: Unity został objęty programem partnerskim NVIDIA GameWorks. Mamy więc tutaj możliwość włączenia zaawansowanego cieniowania HBAO+, fizykę włosów HairWorks Dynamic Fur, miękkich cieni (PCSS) oraz wygładzania krawędzi TXAA. Widać, że Ubisoft współpracował blisko z „zielonym” producentem kart graficznych przy tworzeniu Far Cry 4. Najlepszym tego przykładem jest fakt dodania zestawu ustawień graficznych nazwanych jakże wymownie - NVIDIA. Należy jednak pamiętać, że jest on przeznaczony dla topowych kart tego producenta – pokroju GTX 980 lub mocno podkręconego GTX 970/780 TI.