charakterystyka | strona producenta | |
typ matrycy | 17" TN Wide Angle | 0,264 mm |
powłoka ekranu | błyszcząca | |
rozdzielczość | 1280x1024 | |
czas reakcji | 16 ms (11+5) | |
Jasność / Kontrast | 400 cd/m2 ; 500:1 | |
paleta barw | 16.2 mln | |
Kąty widzialności | 160°/160° | pion / poziom |
wyjścia/wejścia | D-Sub, DVI | |
inne cechy | - | |
wyposażenie | instrukcja, kabel D-Sub, kabel DVI płytka CD | |
ergonomia | ||
regulacja wysokości regulacja nachylenia Pivot obrót w poziomie | nie TAK, 10° przód, 15° tył nie nie | |
możliwość zawieszenia | nie | |
zasilacz | wbudowany | |
szerokość ramki | boki 5 cm, góra/dół 3.5 cm | |
spełniane normy | ISO-13406-2 (klasa 2) | |
inne przydatne | ||
warunki gwarancyjne | Gwarancja na części i wykonanie 3 LATA, Warunki europejskiej gwarancji SONY, Informacje SONY na temat wadliwych pikseli | |
opakowanie | solidne kartonowe pudło, poliuretanowy worek na monitorze, taśma na rogach ekranu |
Wygląd i ergonomia
Elegancka, wykonana w całości z tworzywa, solidna obudowa w kolorze srebrno-popielatym.
Szeroka ramka wokół matrycy raczej nie skłania do używania tego modelu w konfiguracjach 'Dual Head'
Tylna, ładnie zaokrąglona pokrywa jest zdejmowna. Zasłania wyjścia i kable, czyniąc monitor estetycznym również od tyłu.
Na rogach obudowy widać folie zabezpieczającą je przed zarysowaniami i obtłuczeniami, którą rzecz jasna zdejmuje końcowy właściciel.
Bardzo wygodne w obsłudze przyciski MENU, ukryte pod dolną krawędzią obudowy.
Mała, nie rażąca w oczy zielona diodka, która jest jednocześnie przyciskiem włączania.
Wrażenia z użytkowania
- Na ekran założony jest dodatkowy filtr zabezpieczający, który chroni matrycę przed ewentualnymi uszkodzeniami i bardzo ułatwia czyszczenie ekranu, ale nadaje mu połysk. Przy jasnym świetle odbija się w nim wszystko niczym w lustrze. Efekt jest mniej więcej taki :
Z jednej strony połysk ten może bardzo przeszkadzać, jeśli pracujemy w słonecznym pomieszczeniu (podwójnie, jeśli będziemy siedzieć przed monitorem w białej/jasnej koszuli). Z drugiej strony, obraz na ekranie jest dzięki temu nieco żywszy i soczystszy - zwłaszcza w grach 3D lub przy oglądaniu filmów.
Do pracy zdecydowanie bardziej wolę używać matowej powierzchni ekranu, ale przyznam, że filmy, zdjęcia i gry wyglądały świetnie na tej 'błyszczącej' powierzchni. Potęguje to wrażeni głębi. - Już po włączeniu monitora w oczy 'bije' wyjątkowa jasność i wysoki kontrast. Oprócz regulacji jasności i kontrastu, menu oferuje nam także kontrolę nad podświetleniem matrycy. Aby dostroić obraz do poziomu monitora iiyama E511, w HS74P musiałem zmniejszyć podświetlenie do 40, kontrast do 40 i jasność do 35% (choć wieczorem matryca i tak wydawała się nadzwyczaj jasna). Nawet wtedy kolory były soczyste, a biel nadal bardzo jaskrawa. Jednak nic dziwnego, wspomniana iiyama dysponuje jasnością 250, podczas gdy testowany panel SONY ma aż 400 cd/m2. Z taką jasnością można oglądać obraz na ekranie pod gołym niebem w słoneczny dzień. Do pracy biurowej nie wykorzystamy nawet połowy z tej jasności, ale do oglądania filmów z pewnością się przyda.
'Fabryczne ustawienia' to : podświetlenie 100 / kontrast 70 / jasność 50 - i dają one zdecydowanie zbyt jasny obraz do dłuższej pracy. Wręcz nie zalecany przez normę ISO, bo generujący luminancję ponad 250 cd/m2 - podczas gdy zalecana przez ISO - do 'nie męczącej i zdrowej dla oczu' - to 140-160. - Sekcja temperatury kolorów umożliwia nam wybranie : 9300K, 6500K, sRGB lub ręczne ustawienie każdego z kolorów RGB w skali od 0 do 255. Zdecydowanie najlepsze efekty w regulacji 'na oko' dało w naszym przypadku wybranie opcji 'sRGB' + ustawienie podświetlenia na 25%. W przypadku sRGB nie ma możliwości ręcznego dostrojenia jasności, kontrastu i gammy.
- Zawartość MENU :
- BACKLIGHT - 0 do 100%
- KONTRAST - 0 do 100%
- JASNOŚĆ - 0 do 100%
- SCREEN - (regulacja tylko dla złącza D-Sub) AUTO, Phase, Pitch, H Center, V Center
- KOLOR
- 9300K
- 6400K
- sRGB
- USER : czerwony, zielony i niebieski od 0 do 255.
- GAMMA: gamma1 (bardzo jasna), gamma2 (jasna) i gamma3 (ciemna)
- Ostrość obrazu : od 1 do 10 - fabrycznie ustawione na 5. (Ta funkcja pozwala m.in. zniwelować zielonkawą poświatę przy czcionkach wygładzanych "ClearType", gdy monitor podłączony jest przez złącze DVI)
- Pozycja menu na ekranie
- INPUT SENSING : włączone lub wyłączone (automatyczne wykrywanie aktywnego złącza VGA)
- Języki
- Resetowanie ustawień
- Menu Lock
- Przyciski INPUT umożliwiają szybką zmianę źródła sygnału (DVI lub D-sub) - bardzo wygodne w przypadku gdy do monitora mamy podłączone dwa komputery (np: peceta i notebooka)
- Automatyczna regulacja pozycji obrazu (w przypadku sygnału analogowego, D-Sub), jest ukryta trochę za głęboko. Podczas gdy większość monitorów ma do tego już osobny przycisk 'Auto', w Soniaku trzeba przycisnąć aż 6 razy, aby dostroić obraz.
- Jeden z przycisków menu to 'szybka zmiana' zdefiniowanych ustawień jasności i kontrastu : USER (czyli nasze ustawienia), HIGH (bardzo wysoka jasność i kontrast), MIDDLE (średnia) i LOW (czyli tryb przygaszony, do pracy w nocy).
W tych trzech ustawieniach fabrycznych nie można już zmienić jasności i kontrastu. Możliwa jest natomiast regulacja temperatury kolorów i gamma, co bardzo się przydaje. - Niepełną paletę barw - 16.2 mln kolorów - daje się zauważyć. Dla zwykłego użytkownika będzie ona niedostrzegalna (w filmach lub grach), ale osoba obrabiająca grafikę lub zdjęcia, wyłapie ją od razu.
Testy
Testy kolorymetryczne.
1. Po regulacji ręcznej :
temperatura kolorów i balans bieli w porządku - 6500K, charakterystyka barw troszkę się rozjeżdża, ale cóż, nie jest to monitor dla grafików. Soniak oferuje ładny jasny obraz - świetną biel i żywe kolory już przy luminancji ~130 cd/m2.
2. Ustawienia predefiniowane:
3. Maksymalna jasność : przy maksymalnej jasności i maksymalnym podświetleniu (100%) matryca faktycznie oferuje jasność bliską 400 cd/m2, a więc wartości podawane przez producenta nie są jedynie 'marketingowym' haczykiem. Trzeba jednak dodać, że przy takich ustawieniach wykres charakterystyki kolorów dość mocno się rozjeżdża, a wówczas nawet oglądanie filmów może nie być przyjemne.
Równomierność podświetlenia : Przy ręcznym ustawieniu jasności i kontrastów matryca wydaje się być bardzo ładnie podświetlona. W trybach predefiniowanych (HIGH, MIDDLE, LOW) przy czarnym tle (0.0.0 RGB) widać charakterystyczne dla paneli nieco jaśniejsze krawędzie, jednak na całej powierzchni matrycy nie ma wyraźnie ciemniejszych lub jaśniejszych części.
Kąty widzialności : sama matryca HS74P faktycznie dysponuje dużymi kątami widzenia - ok 160°, ale przy jasnym świetle zewnętrznym niewiele już można na niej zobaczyć pod kątem 50°, z powodu szklistej powłoki i odbijających się w niej refleksów. Ponadto już do 40-50° w poziomie, kolor biały zaczyna 'łapać' odcień różowego.
Szybkość reakcji : bardzo krótki czas reakcji 16 ms osiągnięto poprzez obniżenie ilości wyświetlanych kolorów do 16.2 mln. W przypadku monitora do gier i filmów nie ma to większego znaczenia, dlatego matryca SONY HS74P jest w tym środowisku bardzo szybka. Podczas przewijania stron www i przenoszenia okien jest już tylko szybka.
Podsumowanie
Rewelacyjny monitorek do gier, oglądania zdjęć i filmów. Znakomita jasność i kontrast. Żywe, soczyste kolorki, ładna biel i dobra czerń. Atrakcyjny projekt obudowy i bardzo solidne wykonanie. SONY HS74P to typowo 'salonowy' monitor, dla użytkowników którzy lubią stawiać na swoim biurku eleganckie produkty.
Do pracy biurowej i prac graficznych zdecydowanie go nie polecamy. W tym pierwszym przypadku głównie ze względu na szklaną powłokę na matrycy, odbijającą światło. W drugim dodatkowo z powodu niepełnej palety barw.
Ocena Parametrów: | |
jasność: | 5/5 |
kontrast: | 5/5 |
kolory: | 4/5 |
kąty: | 3/5 |
szybkość: | 4/5 |
menu: | 4/5 |
Podsumowanie | |
zastosowanie monitora | do gier i filmów |
Jakość wykonania | super |
parametry | dobre |
jakość obrazu | super |
ergonomia | słabo |
Ogólnie (w tym cena/możliwości) | dobrze |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!