W trzecim odcinku “Historii jutra” Kasia i Przemek pytają, co z tą telewizją. Czy magia tego medium w 2024 roku jest nadal aktualna? Ilu Polaków wciąż zasiada przed telewizorami? Na czym polega niezdrowa relacja z TV i dlaczego to kwestia pokoleniowa? – Odpowiadamy.
Historie Jutra – trzeci odcinek już dostępny. Co z tą telewizją?
Ma prawie sto lat i jest wciąż na topie – Co z tą telewizją? To hasło przewodnie przyświecało dyskusji Kasi i Przemka w 3. odcinku podcastu “Historie jutra”. Czy jednak w tak odgórnie poczynionym założeniu nie tkwi zasadniczy błąd odnośnie do aktualności tego medium?
Można by odnieść wrażenie, że telewizja odchodzi już do lamusa. Kasia skutecznie zadaje mu jednak kłam, prezentując – zgodnie ze swoim zwyczajem – twarde dane. Choć średni wiek telewizora w Polsce to 5-10 lat – co wskazuje na nasze, stosunkowo niewielkie zainteresowanie technologicznymi nowinkami w tym obszarze – telewizor posiada już niemal każde gospodarstwo domowe (dokładnie 93,4% wg danych KRRiT za 2023 rok).
Co jednak warte odnotowania, wskaźnik ten z roku na rok nieco maleje i pozostaje w związku ze społecznymi przeobrażeniami, o których więcej poniżej.
Kto i dlaczego nie ogląda telewizji?
Jak można się domyślić, spadek zainteresowania tradycyjną telewizją spowodowany jest rozwojem nielinearnego wideo, audio oraz mediów społecznościowych. Pozostaje on w ścisłym związku z różnicami pokoleniowymi oraz wykształceniem; w mniejszym zaś – z płcią oraz miejscem zamieszkania. Jak czytamy w Sprawozdaniu Krajowej Rady
Radiofonii i Telewizji z działalności w 2023 roku:
Oglądający treści nielinearne to istotnie częściej osoby młodsze, należące do pokoleń Alfa, Z i Y (czyli pomiędzy 4 a 49 lat), którzy stanowią blisko 76% wszystkich oglądających treści VoD, a zdecydowanie rzadziej baby boomers (59-77 lat) i seniorzy powyżej 78 r.ż. Oglądający nielinearne treści wideo to także częściej mężczyźni, osoby lepiej wykształcone, pracujące i mieszkające w miastach, szczególnie tych pow. 200 tys. mieszkańców lub w ramach aglomeracji miejskich.
Telewizor a współczesne zastosowania
Choć telewizja linearna wciąż dociera do każdej z tych grup, a rezygnacja z niej jest charakterystyczna jedynie dla 10% populacji, zmieniające się preferencje wespół z ograniczonymi zasobami czasowymi i umysłowymi sprawiają, że stopniowo traci na znaczeniu.
Mimo iż mowa o niezmiennie dominującym medium na telewizorze, ten ostatni coraz częściej służy np. do streamowania treści VOD lub grania w gry. Udział czasu przeznaczanego na tzw. nietelewizyjne aktywności audiowizualne na telewizorze z roku na rok rośnie, a w roku 2023 wyniósł 11%.
W tak szerokim rozumieniu telewizor wciąż gromadzi wokół siebie potężne liczby użytkowników. Jak wskazano bowiem w tym samym sprawozdaniu, w 2023 roku uśrednione maksimum widowni treści audiowizualnych na telewizorze wyniosło 12.131.159 osób, co stanowi 34,30% badanej populacji (!) i przypadło na godzinę 20:58.
Ostatecznie jednak średni dzienny czas spędzany przed telewizorem również sukcesywnie maleje, a wyjątkiem od tej zasady był pandemiczny rok 2020.
Niezdrowa relacja z telewizją?
Jeśli należycie do najmłodszej grupy naszych czytelników, zapewne nie raz słyszeliście uwagi o zbyt długim czasie, jaki spędzacie przed ekranami Waszych telefonów lub komputerów. W tym miejscu Kasia zabija nam ćwieka, zmuszając do refleksji nad rolą telewizji w życiu starszego pokolenia.
Zgadujemy, że niejeden z Was wspomina telewizor jako element tła w swoim domu rodzinnym; ścieżkę dźwiękową towarzyszącą każdemu dniu codziennemu – nierzadko od rana do wieczora. Niewinny zwyczaj, zachłyśnięcie niegdyś niedostępną technologią, a może sposób na wyparcie? – Zachęcamy do dyskusji w komentarzach.
Tymczasem, po więcej interesujących danych, ciekawostek i osobistych anegdot zapraszamy do trzeciego odcinka “Historii Jutra”.
Źródło: Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2023 roku
Komentarze
4To że ktoś ma w domu włączony non stop tv nie oznacza że ciągle na niego patrzy...
Patrząc na to co serwuje nam tvp czy tvn albo polsat to nic dziwnego że coraz mniej ludzi to ogląda...
A już reklamy co 20 minut to lekka przesada...
Nie to że krytykuje czy coś , po prostu nie jestem fanem podcastów więc te 28 min to można nawet powiedzieć że jest jest celująco :)
Dowiedziałem się że też jestem liderem technologicznym choć człowiek ...każdy człowiek...przy narodzinach był liderem...Tak więć choć raz w życiu jest się liderem...:)
Niektórzy są liderem więcej razy...