Pojazdy

Mają sposób na rozgrzane samochody. Nissan testuje nowy lakier

przeczytasz w 2 min.

Nissan testuje innowacyjny lakier, który ma zapobiegać nagrzewaniu się samochodów. Nowe rozwiązanie nie tylko pozwoli obniżyć temperaturę wewnątrz pojazdów, ale również przyczyni się do zmniejszenia zużycia energii przez klimatyzację.

Jednym z największych problemów samochodów pozostawionych na słońcu w upalne dni jest gwałtowne nagrzewanie się wnętrza. Temperatura w środku pojazdu może wówczas osiągnąć ekstremalne wartości, które są trudne do zniesienia. W takich warunkach przebywanie w samochodzie staje się uciążliwe lub nawet niebezpieczne. 

Rozwiązaniem tego problemu może być nowatorska powłoka lakiernicza. Nissan, we współpracy z firmą Radi-Cool, specjalizującą się w chłodzeniu radiacyjnym, rozpoczął testy innowacyjnego lakieru, który może być stosowany w nowych samochodach.

Rozwiązaniem specjalna powłoka lakiernicza

Testy przeprowadzono na modelu Nissan NV100, wykorzystywanym przez obsługę All Nippon Airways na lotnisku Tokyo International Air Terminal w Hanedzie. Dzięki dużej, otwartej płycie lotniska Haneda, możliwe było przeprowadzenie rzeczywistych testów lakieru w środowisku o wysokiej temperaturze. Za rozwój odpowiada dr Susumu Miura, starszy menedżer i ekspert w Advanced Materials and Processing Laboratory, Nissan Research Center. Wstępne wnioski są bardzo obiecujące. 

Metamateriał zawarty w chłodzącym lakierze Nissana zawiera dwie mikrostruktury, które reagują na światło. Pierwsza z nich odbija bliskie podczerwieni promienie słoneczne, które zwykle powodują wibracje na poziomie molekularnym w żywicy tradycyjnego lakieru, generując ciepło.

Druga mikrostruktura jest prawdziwym przełomem. Tworzy fale elektromagnetyczne, które neutralizują promienie słoneczne, kierując energię z dala od pojazdu. W połączeniu, cząsteczki w chłodzącym lakierze Nissana redukują przenikanie ciepła przez dach, maskę czy drzwi. 

Farby chłodzące nie są nowością, jednak dotychczas były stosowane głównie na budynkach. Największym wyzwaniem dla testerów było stworzenie specjalnego lakieru, który można aplikować za pomocą pistoletu natryskowego, a nie wałka, jak w przypadku malowania powierzchni budowlanych. Dodatkowo, lakier musiał być zabezpieczony przez bezbarwną, ochronną warstwę. 

Obiecujące wyniki testów

Choć nowy lakier jest wciąż w fazie testów, pierwsze wyniki są obiecujące. Samochód pokryty innowacyjnym materiałem miał powierzchnię o 12 stopnia chłodniejszą oraz wnętrze o 5 stopni chłodniejsze w porównaniu do pojazdu pokrytego tradycyjnym lakierem.

Porównanie temepratury

"Moim marzeniem jest stworzenie chłodniejszych samochodów bez zużywania energii. Jest to szczególnie ważne w erze pojazdów elektrycznych, gdzie obciążenie wynikające z działania klimatyzacji w lecie może mieć znaczny wpływ na zużycie energii w akumulatorze” - wyjaśnił Miura. 

Mimo że testy i prace rozwojowe wciąż trwają, Miura i jego zespół mają nadzieję, że w przyszłości rozwiązanie będzie dostępne na specjalne zamówienia i w różnych kolorach. Miura dostrzega ogromny potencjał, szczególnie w zastosowaniach w lekkich pojazdach użytkowych, takich jak furgonetki, ciężarówki czy ambulanse, które spędzają większość dnia w trasie.

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    michael85
    3
    Niech lepiej zrobią coś żeby te lakiery do czegoś się nadawały. Bo dzisiaj lakier na nowym aucie to takie g że szkoda mówić. W 20 letnim aucie można tygodniami wozić roztrzaskane owady i nic się nie dzieje, podczas gdy kilka dni jazdy z owadami na przednim pasie nowego auta i pełno wżerów nie do usunięcia chemią.

    Witaj!

    Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
    Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

    Połącz konto już teraz.

    Zaloguj przez 1Login