Samochody elektryczne

Lexus stwierdził, że okrągła kierownica jest „fuj”, dlatego skopiował Teslę

przeczytasz w 2 min.

Nowy, w pełni elektryczny samochód wyprodukowany przez Lexusa zostanie oficjalnie zaprezentowany 20 kwietnia tego roku - poinformowała dziś Toyota - właściciel tej luksusowej marki. Przy okazji zobaczyliśmy też, jak zdaniem Lexusa powinna wyglądać kierownica.

Lexus RZ 450e zadebiutuje już 20 kwietnia

W końcu poznaliśmy oficjalną datę premiery całkowicie elektrycznego Lexusa. Nowy model otrzymał nazwę RZ 450e - a zatem typową dla reszty gamy. Producent nie zdecydował się wyróżnić elektryków stosując inne nazewnictwo.

Premiera Lexusa RZ 450e odbędzie się w ramach wydarzenia online o godzinie 12:00. Każdy chętny będzie mógł podziwiać prezentację na ekranie telewizora lub telefonu.

Oprócz tego, że Lexus pokazał dziś wnętrze nowego RZ 450e z zaskakującą kierownicą, to na 2 tygodnie przed premierą nie znamy zbyt wiele szczegółów o nowym elektryku z Japonii.

Pewne jest to, że będzie on bezpośrednim konkurentem Tesli Model Y z uwagi na swoje gabaryty. Zbudowany zostanie na platformie podłogowej e-TNGA, a więc tej samej co siostrzana Toyota bZ4X.

Lexus RZ 450e

W porównaniu z koncernową konkurencją - wspomnianą Toyotą bZ4X, Lexus RZ 450e ma być nieco bardziej „elegancki”. Nadwozie będzie stonowane, bez krzykliwych dodatków, przetłoczeń i zdobień zewnętrznych. Tego oczekują klienci Lexusa i ich oczekiwania będą w pełni spełnione.

Jest jedno „ale” - kierownica wzorowana na wynalazku Tesli

Śledząc poczynania producentów samochodów elektrycznych w ostatnim czasie, nie sposób nie zauważyć zupełnie nowego wzornictwa kierownicy przedstawionego przez Teslę. Coś na wzór wolanta, który służy do sterowania samolotem zagościło na dobre w wypasionej wersji Tesli Model S Plaid.

Lexus RZ 450e

Użyteczność tak zbudowanej kierownicy stale budzi zastrzeżenia. Kierowcy skarżą się na trudności w manewrowaniu i generalnie dla wielu takie rozwiązanie okazało się pomysłem, któremu daleko do miana „dobrego”.

Kierownica w nowych elektrykach może z czasem okazać się niepotrzebna. Nastąpi to, kiedy tosamochody zaczną jeździć w pełni autonomicznie, ale na ten moment tak nie jest, a okrągły kształt jest najwygodniejszy.

Lexus postanowił jednak skopiować wolant Tesli - i umieścił go w nowym modelu RZ 450e. Istnieje spora szansa, że będzie on jednak opcjonalny, a w wersji podstawowej do dyspozycji kierowcy pozostanie klasyczna, okrągła kierownica (z ewentualnymi spłaszczeniami na górze i dole).

W każdym razie, zadać sobie można jedno pytanie - po co wymyślać koło na nowo? Czy w „nowoczesnych” kierownicach jest coś, dzięki czemu są one istotnie lepsze od swoich poprzedników? Dajcie znać w komentarzach, jakie macie zdanie na ten temat i jak w ogóle oceniacie Lexusa RZ 450e.

Źródło: Lexus

Komentarze

17
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    BariGT
    10
    Po pierwszym parkowaniu w miescie, zwlaszcza jak delikwent nie umie i musi brac na 5 razy to on ta "kierownice" wlasnymi zebami wyrwie XD
    • avatar
      paankracyk
      4
      Tłumaczenie Tesli jeśli chodzi o "yoke" z pozoru ma sens. Auto w przyszłości będzie autonomiczne zatem precyzja manewrowania np. na parkingu będzie miała mniejsze znaczenie. A taka forma pozwala lepiej widzieć prędkościomierz itd. Tylko po co wogóle patrzeć na przyrządy kiedy nie kieruje się autem? Trochę błędne koło. Ale motoryzacja znała gorsze pomysły.
      • avatar
        Stashqo
        4
        Wolant to słaba opcja w cywilnych autach, fajnie na torze pośmigać gdzie trzeba obie ręce trzymać na kierownicy, ale w cywilnej jeździe, manewrowaniu i parkowaniu to wolant zaczyna uwierać jak cierń w rzyci. Za to podoba mi się spłaszczenie dolnej części kierownicy, wysocy kierowcy docenią przy wsiadaniu. Chociaż w premium powoli standardem i tak staje się kierownica unosząca się przy wysiadaniu, więc ten problem jest też jakoby zniwelowany.
        • avatar
          Wenezo
          4
          No i jak ja będę leżał na fajerze?
          • avatar
            quadi
            3
            Jeśli pełny skręt kół byłby do uzyskania przy obrocie kierownicy w zakresie +/-100 stopni kątowych to może być taka 'udziwniona'. W F1 tak jest i to się tam sprawdza. W normalnych samochodach jednak pełny skręt wymaga 2 obrotów kierownicy i dla takiej konfiguracji wygodniejsza jest klasyczna kierownica.
            • avatar
              Konto usunięte
              2
              wolant ciekawa opcja, klienci będą mieli do wyboru, jak nie wolant to bz4x wspomniane
              • avatar
                xxx.514
                1
                Czemu nie joystick?
                • avatar
                  deseczka
                  1
                  Jakoś nie widzę robienia tym pełnego obrotu, jednocześnie skupiając się na lusterkach przy parkowaniu.
                  • avatar
                    chotnik2
                    1
                    Dobre w F1, bo tam się skręca tyle co na torze, a nie robi zawracania na 3 na porządku dziennym.
                    • avatar
                      hering
                      -1
                      Informacja o UX 300e
                      z www.lexus-polska.pl

                      „PO BLISKO DWÓCH DEKADACH WYZNACZANIA KIERUNKU ROZWOJU SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH Z NAPĘDEM ELEKTRYCZNYM Z DUMĄ PREZENTUJEMY PIERWSZEGO CAŁKOWICIE ELEKTRYCZNEGO LEXUSA”.

                      TAKASHI WATANABE, NACZELNY INŻYNIER MODELU UX
                      • avatar
                        hering
                        -12
                        Moment, jak to pierwszy, a UX 300e?
                        Widziałem w salonie w lutym.
                        Coś redaktorek niedoinformowany.
                        • avatar
                          hering
                          -13
                          Panie Garbarek, zmień pracę, bo widać, robota cię przerasta.
                          • avatar
                            pawluto
                            0
                            Bogatym już odwala na mózg...
                            • avatar
                              Teodor
                              0
                              Okrągła kierownica podczas cofania jest niezastąpiona. Próbują zrobić rower z samochodu. Na dłuższej trasie kierownica okaże się niewygodna, bardzo niewygodna.
                              Tak jak ktoś tu napisał, do autonomicznego samochodu, ale po co wtedy kierownica w ogóle?
                              • avatar
                                mosiek312
                                0
                                W bZ4X też chyba wkładali taką nietypową kierownicę. Jak dla mnie wygląda to spoko.

                                Witaj!

                                Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
                                Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

                                Połącz konto już teraz.

                                Zaloguj przez 1Login