• benchmark.pl
  • Mobile
  • Orange i T-Mobile oskarżeni o wprowadzanie w błąd. Operatorom grożą kary
Mobile

Orange i T-Mobile oskarżeni o wprowadzanie w błąd. Operatorom grożą kary

przeczytasz w 2 min.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania przeciwko Orange i T-Mobile, stawiając zarzuty dotyczące wprowadzającego w błąd prezentowania cen usług telekomunikacyjnych.

Chodzi o popularne w ostatnim czasie rabaty za zgody marketingowe. UOKiK odnotował, że operatorzy prezentowali ceny uwzględniające opcjonalne rabaty tak, jakby były to ceny standardowe, co - zdaniem Urzędu - mogło utrudniać konsumentom rzetelne porównanie ofert.

Orange i T-Mobile, zarówno w reklamach, jak i podczas rozmów sprzedażowych, mieli przedstawiać oferty z rabatami za zgody marketingowe czy wybór e-faktury, nie informując dostatecznie jasno, że brak spełnienia tych warunków wiąże się z wyższymi opłatami. Klienci, którzy nie zgodzili się na e-fakturę lub marketing, musieli płacić abonament wyższy o 10 zł miesięcznie. Zdaniem Prezesa UOKiK, takie działanie może wprowadzać konsumentów w błąd, naruszając ich zbiorowe interesy.

Dodatkowo Orange otrzymał zarzut dotyczący utraty rabatu za łączenie usług w przypadku nieopłacenia rachunku w terminie. Klienci operatora, którzy skorzystali z rabatu za łączenie usług, w przypadku opóźnienia w płatności, tracili ten rabat na wszystkich numerach telefonicznych, na których był udzielony. A to mogło skutkować podwyższeniem faktury o znaczną kwotę, choćby - jak wylicza UOKiK - 60 zł w przypadku trzech numerów. Urząd ocenia, że taka utrata rabatu może mieć charakter kary umownej, co jest niezgodne z przepisami kodeksu cywilnego w przypadku zobowiązań pieniężnych.

"W ostatnich latach podstawą arsenału marketingowego telekomów w Polsce są gigabajty i rabaty. W ferworze walki o klienta operatorzy zapominają o tym, aby rzetelnie poinformować ile właściwie kosztują ich usługi. Jeśli prezentują cenę po rabatach za spełnienie określonych wymagań, wówczas ich obowiązkiem jest wskazanie, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania. Dopiero wtedy konsument może ocenić atrakcyjność oferty przedstawionej przez przedsiębiorcę" – stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W przypadku potwierdzenia zarzutów, sieciom Orange i T-Mobile grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu. Wcześniej podobne zarzuty UOKiK postawił m.in. firmom Vectra, Multimedia Polska, P4 (operator sieci Play) oraz Netia. 

Komentarze

2
Zaloguj się, aby skomentować
avatar
Komentowanie dostępne jest tylko dla zarejestrowanych użytkowników serwisu.
  • avatar
    KENJI512
    4
    I dorzućmy do tego jakąś dziwną potrzebę logowania na konto orange, aby rabat był w miesiącu przyznany (co miesiąc logowanie), czy dorzucanie opłaty za router, które jest OBOWIĄZKOWY i tak, bo przecież nie można swojego w Orange mieć...
    • avatar
      Klops
      1
      A ja mam pomysł dla Orange, darmowa każda usługa, wystarczy raz na rok zalogować się na księżycu.

      Witaj!

      Niedługo wyłaczymy stare logowanie.
      Logowanie będzie możliwe tylko przez 1Login.

      Połącz konto już teraz.

      Zaloguj przez 1Login