
Na podstawie smartfona LG Nexus 5 z systemem Android 4.4 KitKat sprawdzamy który runtime spisuje się lepiej w benchmarkach - ART, czy Dalvik.

Jedną z nowszych opcji w Androidzie 4.4 KitKat jest drugi, alternatywny Runtime, czyli "Czas wykonywania". Obok domyślnego Dalvika mamy do czynienia z nowym: ART (Android RunTime). Jego wybór może mieć pozytywny wpływ na szybkość działania systemu i aplikacji.
ART zmienia schemat uruchamiania programów. Zamiast kompilatora JIT (Just-In-Time) w którym programy muszą w początkowej fazie przebrnąć przez interpreter, ART wykorzystuje kompilator AOT (Ahead-Of-Time). Kod Java kompilowany jest do kodu maszynowego, dzięki czemu aplikacja może funkcjonować jako natywna.
Optymalizacje zainstalowanych już programów trwać mogą kilka lub nawet kilkanaście minut, ale wykonywane są jednorazowo (przy pierwszym restarcie). W praktyce poprawę pracy systemu docenić można bardziej na słabszym sprzęcie, a Nexus 5 na którym przeprowadzaliśmy testy do słabych raczej nie należy. Pytanie więc - czy różnica będzie istotna?
Używanie ART'a według naszych obserwacji ma pozytywny wpływ na ogólny komfort obsługi, ale w czasie codziennego użytkowania różnice w porównaniu do Dalvika były znikome. Z tego właśnie powodu postanowiliśmy przeprowadzić kilka testów syntetycznych w popularnych benchmarkach, takich jak 3DMark, AnTuTu oraz GFXBench. Oto jakie rezultaty otrzymaliśmy.
3DMark (Ice Storm Unlimited) - TOTAL
| Dalvik | |
| ART |
3DMark (Ice Storm Unlimited) - Graphics
| Dalvik | |
| ART |
3DMark (Ice Storm Unlimited) - Physics
| Dalvik | |
| ART |
3DMark (Ice Storm Unlimited) - Graphics test 1 (fps)
| Dalvik | |
| ART |
3DMark (Ice Storm Unlimited) - Graphics test 2 (fps)
| Dalvik | |
| ART |
3DMark (Ice Storm Unlimited) - Physics test (fps)
| Dalvik | |
| ART |
AnTuTu 4 - TOTAL SCORE
| Dalvik | |
| ART |
GFXBench 3.0 – Manhattan
| Dalvik | |
| ART |
GFXBench 3.0 – Manhattan (offscreen)
| Dalvik | |
| ART |
Jak widać na powyższych wykresach zmiana czasu wykonywania (runtime) z klasycznego Dalvika, na nowego ART'a nie tylko nie powoduje zwiększenia wydajności, ale wręcz lekki jej spadek. Najdziwniejsze jest jednak to, że nie przekłada się to ani trochę na pogorszenie komfortu obsługi smartfona.
Wręcz przeciwnie - czas uruchamiania systemu Android 4.4 był w przypadku ART'a krótszy o 1-2 sekundy. Niektóre aplikacje użytkowe również uruchamiały się odrobinę (np. 0,5 s) szybciej. Jeszcze ciekawszy będzie fakt, że przesiadając się na ART'a liczyć możemy na wydłużenie czasu pracy na jednym naładowaniu baterii. Różnice ponownie są subtelne, ale w ciągu dnia testowy LG Nexus 5 pracował kilkadziesiąt minut dłużej przy tym ustawieniu. Najwyraźniej ART zmniejsza obciążenie procesora.
Czy przesiadkę uznajemy więc za opłacalną? Odpowiedź brzmi: tak. Pod warunkiem jednak, że nie należymy do tych osób, którym bardziej zależy na cyfrowych wynikach testów, niż na realnym komforcie użytkowania. ART jest wciąż we wczesnej fazie rozwoju, więc czas pokaże jak ten runtime zostanie rozwinięty i jaki wpływ będzie miał na cały ekosystem Androida.












Komentarze
4Na ART po prostu apki szybciej się odpalają co jest chyba najważniejsze a dla mnie na pewno ważniejsze od pktów w jakimś benchmarku.