charakterystyka | strona producenta | |
typ matrycy | 19" TN | 0,294 mm |
powłoka ekranu | matowa | |
rozdzielczość | 1280x1024 | |
czas reakcji | 8 ms | realne 16 |
Jasność / Kontrast | 250 cd/m2 ; 700:1 | |
paleta barw | 16.2 mln | |
Kąty widzialności | 160°/160° poziom / pion | |
wyjścia/wejścia | D-Sub | |
inne cechy | - | |
wyposażenie | instrukcja, kabel D-Sub | |
ergonomia | ||
regulacja wysokości regulacja nachylenia Pivot obrót w poziomie | NIE TAK, 5° przód, 20 ° tył NIE TAK, po 87 ° w lewo i prawo | |
możliwość zawieszenia | TAK | |
zasilacz | wbudowany | |
szerokość ramki | boki 1,5cm, góra 1,5cm, dół 2 cm | |
spełniane normy | ISO 13406-II, TCO03 | |
inne przydatne | ||
warunki gwarancyjne | 36 miesięcy na części i wykonanie | |
opakowanie | kartonowe pudło, styropianowe wypełnienia |
Wygląd i ergonomia
Wrażenia z użytkowania
Na początek prześledziliśmy uważnie oficjalną stronę SONY Polska. Okazuje się, że pomiędzy pozornie tak samo oznaczonymi modelami jest bardzo istotna różnica. Panel S95A ma matrycę MVA lub IPS. Natomiast model S95AR ma już matrycę TN. Jak zatem widać, 'R' w oznaczeniu tej serii monitorów odgrywa duże znaczenie.
I ponownie natrafiamy na to naganne zjawisko informowania o wyświetlaniu przez matrycę TN 16.77 mln kolorów. Monitor S95A owszem, ma tę zdolność, S95AR już nie. Samowolka producentów w kwestii informowania klientów i sprzedawców o możliwościach swoich produktów zaczyna być doprawdy irytująca.
S95AR wyposażony jest tylko w wyjście D-Sub i brak przycisku do szybkiego korygowania ostrości/pozycji obrazu może być w niektórych przypadkach nieco uciążliwy.
Czasami, gdy przełączamy się pomiędzy różnymi rozdzielczościami (a podczas uruchamiania Windows to przecież standard) obraz na ekranie LCD może stracić ustawienie. Efektem jest lekkie przesunięcie obrazu, nieostra czcionka lub inne artefakty. Uruchomienie funkcji kalibracji - zwykle jest to funkcja 'Auto' - koryguje te defekty i obraz jest ponownie ostry. W testowanym Soniaku funkcja ta ukryta jest zdecydowanie za głęboko :/ Trzeba aż sześć razy przycisnąć różne przyciski, aby uruchomić 'Auto-kalibracje'. W większości monitorów jest do tego osobny przycisk na przednim panelu. Wciskamy go i po sprawie.
(*Opisywane powyżej przypadłości nie występują w przypadku podpięcia monitorów przez wyjście cyfrowe DVI).
Tę małą słabostkę SONY nadrabia znakomitą funkcją ECO. Ostatnim z przycisków możemy szybko przełączać pomiędzy czterema trybami:
- ECO: HIGH - 200 cd/m2 - oglądanie filmów, gry, zdjęcia, itp.
- ECO: MIDDLE - 140 cd/m2 - przeglądnie internetu, czytanie...
- ECO: LOW - 92 cd/m2 - do pracy w nocy
- ECO: USER - ustawienia własne
Pierwsze trzy tryby mają na stałe zdefiniowaną jasność i kontrast - nie można ich zmienić. Możliwa jest natomiast regulacja kolorów - do wyboru 9300K, 6500K lub ręcznie R.G.B. Przydaje się to szczególnie dla trybu HIGH - filmy najlepiej ogląda się przy 9300K.
W trybie ECO: USER pojawia się dodatkowo możliwość szybkiej zmiany podświetlenia.
Krzywe charakterystyki kolorów są bardzo ładne w każdym z powyższych trybów. Jak na matrycę TN i domyślne ustawienia fabryczne to bardzo dobry wynik.
Najlepsze ustawienia własne - m.in. do pracy biurowej, przeglądania internetu itp. - to według nas: kontrast 65, jasność 55, gamma 2.4. Przy takich proporcjach czerń jest wystarczająco mocna, a mniej nasycone, delikatniejsze kolory nie znikają z ekranu - jak np: nasze benchmarkowe tło. Chociaż i tak, jak w większości matryc typu TN, widać lekką gradacje tego tła - u góry ekranu jest mocniejsze niż przy dolnej krawędzi.
A to, że gradacja nie jest tylko złudzeniem wzrokowym potwierdzają testy równomierności podświetlenia. Dolna krawędź ekranu jest średnio o 10% jaśniejsza od góry. To bardzo często spotykany efekt w produkowanych obecnie matrycach TN. Prawdę powiedziawszy już lepiej jeśli matryca będzie rozjaśniać się od góry do dołu, niż z prawej na lewą stronę - bo i takie przypadki miały miejsce.
Podany przez SONY czas reakcji: 8 ms, bardziej skłania się ku 16 ms. Producenci matryc powoli przyzwyczajają nas do swojej dziwnej arytmetyki - 8 = 16.
'Pan wyścigóweczka', nasz etatowy tester smużenia matryc, potrzebuje oddechu już po przekroczeniu tempa 6. To oznacza, że Sony S95AR plasuje się w przedziale niższym 'szybkich' matryc (brak wyraźnego smużenia przy tempie od 5 do 7- w praktyce w niektórych testach czasami można odnieść wrażenie, że pojawia się lekkie smużenie).
Na plus zaskoczyła nas jakość cieniowania kolorów. Daleko jej jeszcze do matryc IPS z paletą 16.77 mln kolorów, ale wygląda ciut ładniej niż na niektórych testowanych u nas panelach TN. Schodki pomiędzy kolejnymi odcieniami szarości nie są tak mocne, jednak w zamian wkrada się delikatny efekt tęczy. Jak widać na fotce poniżej, w odcieniach szarości pojawia się 'zielony' i 'czerwony'.
UWAGA! posiadacze monitorów z matrycą TN na poniższych fotkach nie zobaczą pełnej skali szarości. Siłą rzeczy, na fotce po prawej również zobaczycie schodki gradacji i efekty tęczy :)
Cieniowanie na SONY S95AR
Cieniowanie na iiyama E511S
Zawartość MENU:
- BACKLIGHT: 0 do 100%
- KONTRAST: 0 do 100%
- JASNOŚĆ: 0 do 100%
- SCREEN: AUTO, Phase, Pitch, H Center, V Center
- KOLOR:
- 9300K
- 6400K
- sRGB
- USER : czerwony, zielony i niebieski od 0 do 255.
- GAMMA: 1.8, 2.0, 2.2, 2.4, 2.6
- Ostrość obrazu : od 1 do 10 - fabrycznie ustawione na 5.
- Pozycja menu na ekranie
- Języki
- Resetowanie ustawień
- Menu Lock
Testy
Testy kolorymetryczne.
Ustawienia fabryczne : ECO: HIGH
ECO: MIDDLE
ECO: LOW
Ustawienia ręczne : kontrast 50%, jasność 55%, podświetlenie 100%, temperatura 6500K
Równomierność podświetlenia : ustawienie ECO MIDDLE
rezultaty pomiaru jasności matrycy
Kąty widzialności: (wartość łączna w obu kierunkach)
- wierne odwzorowanie kolorów: poziom 60° / pion 50° (30° od gory, 20° od dołu
- widoczność na ekranie bez znaczenia dla jakości kolorów: poziom 160 ° / pion 140°
Podsumowanie
Wśród testowanych już przez nas 19-stek z matrycą TN, SONY S95AR plasuje się w górnej półce. Kosztuje prawie tyle samo co Samsung SyncMaster 913N, LG Flatron L1932S-SF, czy Belinea 101903, i dużo mniej niż Philips 190P6ES, a jest z nich naszym zdaniem bardziej interesującą pozycją.
Ładna konstrukcja, solidne wykonanie. Delikatna, wąska ramka wokół ekranu - dwa takie Soniaki obok siebie wyglądają naprawdę stylowo. Bardzo przyjemnie działające przyciski MENU. Znakomicie ustawione tryby ECO.
Jeśli chcielibyście zmieścić się w kwocie 1300 zł, nie powstrzymywalibyśmy Was przed zakupem tego modelu. Nie ma tych walorów co panele z matrycą Premium MVA - np: bardzo dobra Belinea 101920C - ale jest aż o 300 zł tańszy.
Ocena Parametrów: | |
jasność: | 4/5 |
kontrast: | 4/5 |
kolory: | 4/5 |
równomierność: | 3/5 |
kąty: | 4/5 |
szybkość: | 3/5 |
menu: | 4/5 |
Podsumowanie | |
zastosowanie monitora | do gier, do oglądania filmów, do pracy |
Jakość wykonania | dobra |
parametry | dobre |
jakość obrazu | dobra |
ergonomia | całkiem nieźle |
Ogólnie (w tym cena/możliwości) | dobrze |
Komentarze
0Nie dodano jeszcze komentarzy. Bądź pierwszy!