Na przykładzie projektorów marki Optoma, lidera w technologii DLP, pokazujemy na co zwracać uwagę przy zakupie.
Najlepsze rozwiązania nigdy się nie starzeją. Tak można powiedzieć o projektorach, których podstawa działania znana jest już od dawna, a które obecnie przeżywają swój renesans. Między innymi ze względu na doskonały współczynnik cena/przekątna, który pozwala nam marzyć o ogromnym ekranie w rozsądnej cenie. W domowych zastosowaniach bardzo dużą popularnością cieszy się technologia DLP. W 2016 roku Optoma zdobyła zaufanie klientów będąc najczęstszym wyborem klientów jeśli chodzi o projektory DLP w rozdzielczości 1080p Full HD w Polsce.
Dlatego na przykładzie modeli marki Optoma pokażemy na co zwrócić uwagę i jak wybrać projektor do Kina Domowego w przedziale cenowym od 1500 zł do 4000 zł. Wydaje się, że górny pułap jest niewysoki, ale w przypadku Optomy też w takiej cenie możemy sporo oczekiwać.
Dlaczego projektor - prawdziwe Kino Domowe w domu
Gdy zabieramy się do stworzenia systemu Kina Domowego, w sklepie zostajemy zasypani propozycjami dziesiątek modeli telewizorów i prawie ani jednym modelem projektora, które w sklepie trudno eksponować. Czasem zerkniemy do specjalnie przygotowanej sali demonstracyjnej, w której może być ustawiony projektor. To nie zmienia faktu, że zwykle zapominamy o najważniejszej cesze projektorów, która sprawia, że nadają się one idealnie do zastosowania jako serce Kina Domowego.
Podobnie jak w prawdziwym kinie, także i w tym przypadku obraz jest wyświetlany na jasnej płaszczyźnie, czyli oglądamy światło odbite, a nie światło emitowane, jak to ma miejsce w przypadku telewizorów.
Wpływa to na charakter obrazu, jak i narzuca pewne wymogi co do instalacji. Ale jeśli marzy się nam klimat prawdziwego kina, to nie ma innej opcji. Tylko projektor zapewni podobne wrażenia jak w prawdziwym kinie.
Obraz z projektora wyda się nam naturalniejszy niż obraz z telewizora, gdyż większość obiektów świeci światłem odbitym. Dzięki ułomności ludzkiego wzroku i dużej jasności, obiekty świecące będą z kolei tak jasne jakby to faktycznie one świeciły, a nie lampa w projektorze.
Projektor w Kinie Domowym wymaga odpowiedniej jasności otoczenia. Przyjmuje się, że prawdziwe Kino Domowe wymaga całkowicie zaciemnionej sali, dzięki czemu możemy dobrze dojrzeć szczegóły w ciemnych partiach obrazu. Ale i to jest tylko założeniem. W ofercie Optoma znajdziemy projektory Kina Domowego, które sprawdzą się zarówno w takich ciemnych pomieszczeniach, jak i dużo jaśniejsze, przeznaczone do wyświetlania obrazu o większej przekątnej w słabym oświetleniu lub pracy przy dodatkowym świetle.
Wielu widzów podczas oglądania filmów preferuje choćby szczątkowe oświetlenie, na przykład z bocznej lampy. Przyda się ono szczególnie podczas seansów rozrywkowych, gdy chcemy nie tylko widzieć film, ale też dzielić się emocjami z przyjaciółmi czy po prostu wiedzieć gdzie na stole stoi popcorn. By uczynić zadość takim oczekiwaniom, warto rozejrzeć się wśród projektorów o większej jasności.
Przekątna - będzie bardzo duża - ale są ważniejsze pytania
Zakorzenione w świadomości przekonania związane z telewizorami sprawiają, że pierwsza myśl jaka nam przychodzi do głowy, to jaką przekątną obrazu uzyskamy. Istotnie, projektor pozwoli nam uzyskać bardzo dużą przekątną obrazu, nawet kilkukrotnie większą niż telewizor w podobnej cenie.
W przypadku projektora możemy zresztą manipulować rozmiarem obrazu za pomocą funkcji zoom w obiektywie, a także zmieniając odległość ekran-projektor. To ważne kwestie, ale nie da się rozważać spodziewanej przekątnej bez odpowiedzi na poniższe pytanie.
Gdzie stanie nasz projektor
To chyba najważniejsza kwestia jaką musimy rozważyć. Od tego czy będzie to salon, jadalnia czy sypialnia, czy może dedykowane pomieszczenie zależy bowiem jaki model projektora wybierzemy, jaką jasność, a nawet to czy istotne będą funkcje poprawy obrazu.
Najlepszym rozwiązaniem jest, by projektor stał na wprost ekranu. Trzeba się wtedy liczyć z możliwością przesłonięcia obrazu (chyba że korzystamy z projektora krótkiego lub ultrakrótkiego rzutu) lub koniecznością instalacji na wysięgniku sufitowym - prawie każdy projektor powinien być wyposażony w odpowiednie otwory na spodzie obudowy, ale upewnijmy się przed zakupem.
Jeśli nie możemy ustawić projektora prostopadle do ekranu, a pozostaje nam jedynie lokalizacja na stoliku lub chcemy wyświetlić obraz wyżej, sprawdźmy czy w menu są funkcje korekty zniekształceń obrazu.
Korekta Keystone oznacza, że zniwelujemy zniekształcenia związane z ustawieniem projektora pod kątem w stosunku do ekranu. Regulacja w pionie (najczęściej dostępna) pozwoli nam wprowadzić poprawki przy wychyleniu projektora w górę i w dół. Taką opcję oferują już najtańsze projektory jak Optoma H114.
Rzadziej spotykana jest opcja regulacji Keystone w poziomie, co ułatwia ustawienie projektora z boku ekranu bez zniekształceń obrazu.
Jeśli chcemy zachować maksymalne parametry obrazu, warto też pomyśleć o funkcji przesuwnej osi optycznej. To już domena droższych modeli, jak HD36 czy HD151X, ale zapewniająca przesunięcie wyświetlanego obrazu w pionie bez konieczności ustawiania projektora pod kątem. Jeszcze wyżej pozycjonowane modele pozwalają dodatkowo na regulację przesunięcia obrazu w poziomie.
Blisko, bliżej, bardzo blisko - co to jest współczynnik rzutowania
Decydując się na ustawienie standardowego projektora bardzo blisko ekranu, musimy liczyć się z mniejszymi uzyskanymi przekątnymi, a nawet zbyt jasnym obrazem i problemami z ustawieniem dobrze ostrości.
O tym jak blisko możemy ustawić projektor decyduje tak zwany współczynnik rzutowania (ang. throw ratio). Ta mało rzucająca się w oczy informacja w specyfikacji pozwala nam natychmiast ocenić czy projektor nadaje się do rzutowania obrazu z bliska.
Ze względu na wartość współczynnika rzutowania dzielimy projektory na:
- standardowy rzut - minimalna odległość to około 2 - 2,5 metra, im dalej, tym większa przekątna, ale i ciemniejszy obraz
- krótki rzut - minimalna odległość to około 1 - 1,5 metra - takie parametry ma na przykład Optoma GT1070Xe oraz GT1080e
- ultrakrótki rzut - projektor można ustawić tuż pod ekranem, tego typu projektory wykorzystują specjalne lustro, które odbija obraz wyświetlany w kierunku widza i kierują go na ekran
Dobry projektor ultrakrótkiego rzutu pozwala zaoszczędzić przestrzeń instalacyjną, która jest podobna jak w przypadku telewizora. Nie są to jednak tanie urządzenia. Zakup satysfakcjonującego pod względem jakości obrazu, jasnego projektora FullHD, takiego jak Optoma GT5000, przekracza już nasz budżet 4000 zł.
Jakiej jasności projektor wybrać?
To niegłupie pytanie, gdyż w projektorze mamy ograniczoną możliwość regulacji jasności świecenia, a to oznacza, że najjaśniejszy projektor nie zawsze będzie najlepszym wyborem.
W istocie, do Kina Domowego z najwyższej półki wcale nie musimy kupować projektora o jasności większej niż 2000-2500 lumenów. Taka jasność jest wystarczająca, by uzyskać jasny obraz (wskazane jest zaciemnione pomieszczenie), a zarazem dużą liczbę szczegółów w ciemnych jego partiach, doskonały kontrast, przy jednocześnie niskim poziomie czerni (w projektorze niski poziom czerni oznacza, że jest ona ciemniejsza). Świetnym wyborem w tej kategorii jest Optoma HD50, jeśli jednak chcemy trzymać się założonego budżetu, warte uwagi będą modele HD36 czy HD151X. Ten dwa ostatnie wyposażono dodatkowo w mocny głośnik, co w pewnych przypadkach może mieć znaczenie.
Jasność rzędu 3000-3500 lumenów nie skreśla projektora z listy zainteresowań miłośnika filmów. Taka jasność ma tę zaletę, że pozwala uzyskać jaśniejszy obraz, a przez to możemy oglądać filmy w pomieszczeniach z dodatkowym oświetleniem lub raczyć się innymi formami rozrywki na dużym ekranie. Możemy też zdecydować się na dużo większą przekątną. Jasność można obniżyć stosując tryb Eco, a także poprzez regulację parametrów wyświetlania - zastosowanie predefiniowanego tryb Kino zapewnia mniejszą jasność dostosowaną do warunków wymaganych przez Kino domowe.
Projektory o jasności powyżej 4000 lumenów, o ile uda się nam taki kupić, to już urządzenia pomyślane przede wszystkim o biznesie lub rozrywce na bardzo dużym ekranie i w jasnym pomieszczeniu. W ciemności taki projektor będzie za jasny, a oglądanie filmów okaże się udręką. Nie mówiąc już o sporej głośności systemu chłodzącego lampę.
UWAGA: Jasność deklarowana, a jasność rzeczywista. Prawda jest taka, że kolory, niezależnie od zastosowanej technologii wyświetlania będą ciemniejsze niż biel projektora. Ponadto jeśli nasz projektor dysponuje możliwością kalibracji pod kątem Kina Domowego (a nie tylko regulacji kolorów), to po takiej procedurze obraz będzie dużo ciemniejszy. To naturalne, gdyż filmy powinniśmy z natury oglądać w ciemnym pomieszczeniu.
Czy mały projektor będzie zły?
Projektory dostępne są w różnych rozmiarach i faktycznie tak zwane mini czy pikoprojektory raczej nie gwarantują wysokiej jakości Kina Domowego. Ich zaletą jest przenośność, ale przy deklarowanych jasnościach poniżej 1000 lumenów nie ma już co myśleć o Kinie Domowym.
Nie oznacza to, że musimy sięgać po wielki jak szafa projektor. Fakt, topowe modele są duże, ale to często wynik rozbudowanego systemu optycznego lub chłodzenia bardzo mocnej lampy. Projektory DLP mają tę zaletę, że osiągają świetne parametry przy niewielkich rozmiarach, dlatego warto zwrócić uwagę także na te mniejsze urządzenia.
W portfolio DLP Optomy większość standardowych projektorów w cenach do 4000 złotych to urządzenia niewielkie, zajmujące powierzchnię niewiele większą niż kartka papieru A4. Dodatkowo są lekkie, ich waga nie przekracza 2,5kg a to oznacza, że łatwo je przenosić zabierać na spotkania czy wspólne wieczory ze znajomymi.
Żywotność lampy - jakie to ma znaczenie
Przede wszystkim należy zauważyć, że po przekroczeniu czasu wymienionego w specyfikacji dla zastosowanej lampy, projektor nadal będzie funkcjonował i to często w zadowalający sposób. Żywotność lampy sugeruje ile wyniesie minimalny czas eksploatacji.
Kiedyś lampy miały krótką żywotność i już po 2000 godzin wymagana była ich wymiana. Dziś projektory lampowe mogą pochwalić się parametrami wielokrotnie lepszymi. Czas eksploatacji przy pełnej jasności sięga 5000-6000 godzin, a po zastosowaniu dynamicznego zarządzania jasnością wydłuża się do 8000 godzin, a nawet więcej. To co najmniej kilka lat użytkowania, a jednocześnie dużo mniejszy wydatek niż w przypadku projektora laserowego.
Technologia DLP, którą znajdziemy między innymi w projektorach Optomy, ma dodatkową zaletę. Panel wyświetlający obraz nie podlega takiej degradacji jak panele LCD, co pozwala przywrócić stan początkowy po wymianie lampy.
Tryb Eco - to nie tylko mniej prądu, to też cisza
Tryb Eco nie służy jedynie ekonomicznej eksploatacji, co osiągane jest poprzez obniżenie jasności lampy i poboru prądu. Korzyści płynące z dobrze zaimplementowanego trybu Eco są przynajmniej dwie:
- w przypadku jasnego projektora obniża się jasność, co pozwala stosować go w ciemniejszym pomieszczeniu
- projektor, który w przypadku model Kina Domowego i tak nie jest głośny, w trybie Eco działa już bardzo cicho
Dlatego jeśli w polu naszych zainteresowań znajdzie się projektor o jasności 3000-3500 lumenów, a takie są między innymi modele FullHD Optoma HD142X, HD27 czy wersje HD Ready Optoma HD183X lub H114, pamiętajmy, że tryb Eco może być bardzo pomocny.
Kalkulator projekcji - co znaczą te wszystkie liczby?
Każdy szanujący się producent ma na swojej stronie tak zwany kalkulator projekcji, który pozwala określić w jakiej odległości należy ustawić projektor, by uzyskać obraz o danej przekątnej, jeszcze zanim go kupimy. Jest on przydatny zwłaszcza gdy nie dysponujemy jeszcze instrukcją do projektora, gdzie odpowiednie dane są wymienione.
W przypadku Optoma należy wejść na tę stronę, podobne narzędzia na swoich stronach oferuje każdy producent projektorów (uniwersalny kalkulator dla dowolnego modelu projektora znajdziemy na stronie ProjectorCentral). Następnie w pole Screen Size wpisujemy oczekiwaną przekątną, a z listy Model wybieramy model projektora. Wyświetli się schemat i kilka istotnych dla nas liczb. Zobaczmy co one znaczą:
- Minimum - to odległość przy ustawieniu zoom na minimalną ogniskową
- Maximum - to odległość przy ustawieniu zoom na maksymalną ogniskową
- Offset - mówi nam o ile obraz jest przesunięty w pionie względem płaszczyzny instalacji
Ta ostatnia liczba jest ważna szczególnie wtedy, gdy chcemy siedzieć blisko projektora lub projektor umieszczamy na suficie. Wówczas wskazane jest, by projektor miał jak największy Offset, po to by obraz był wyświetlony znacznie powyżej projektora lub znacznie poniżej sufitu przy instalacji sufitowej. Wartość Offset rośnie wraz ze wzrostem odległości projektor-ekran, dlatego należy dokładnie ocenić, gdzie chcemy umieścić nasze urządzenie.
HD Ready - czy to się nadaje?
Projektory DLP we wspomnianym przedziale cenowym przeznaczone dla celów domowych mają zwykle dwie rozdzielczości. Jest to albo FullHD (lub jego rozszerzona wersja o proporcjach obrazu 16:10), albo HD Ready, czyli rozdzielczość 1280 x 800 pikseli.
Do Kina Domowego wskazany jest projektor FullHD, ale jeśli mamy mniejszy budżet, to rozdzielczość HD Ready też jest warta uwagi. Szczególnie gdy zależy nam przede wszystkim na rozrywce i dużej przekątnej obrazu, a detaliczności wymaganej podczas oglądania filmów poświęcamy mniej uwagi.
Dlaczego DLP, a nie LCD
To odwieczne pytanie. I tak jak mamy zwolenników jednej i drugiej technologii, tak każdą z nich można przedstawić w pozytywnym świetle punktując słabe strony konkurencyjnej. Proponowane przez nas projektory Optoma są wykonane wyłącznie w technologii DLP. Dlaczego?
Pierwszy powód to cena. Choć można kupić urządzenia z technologią LCD (pamiętajmy, mowa o projektorach, nie telewizorach) w pożądanym przedziale cenowym, to by uzyskać wysokiej jakości parametry obrazu - szczególnie w czerniach, należy wysupłać znacznie więcej pieniędzy.
W przypadku technologii DLP już poniżej pułapu cenowego 4000 zł możemy liczyć na świetne osiągi - wysoki kontrast, głębokie czernie, sporą detaliczność i świetne kolory, co więcej w technologii DLP nie ma ryzyka wystąpienia „martwych pikseli”. Ba, już podstawowe modele FullHD – Optoma HD140X i HD142X - radzą sobie nieźle i kosztują tylko 2600 zł. I choć to projektory Kina Domowego, to nie pogardzą nimi także gracze.
W segmencie DLP znacznie prościej znaleźć także coś w wyjątkowo niskiej cenie. Optoma proponuje na przykład jasny H114 w cenie niespełna 2000 zł. Jest to projektor HD Ready, ale dzięki świetnej kolorystyce, którą zapewnia technologia Amazing Colours, możemy nawet nie poczuć różnicy.
Kolory, kolory…. REC.709
W przypadku projektora nie tylko jasność, ale też kolorystyka obrazu ma decydujący wpływ na komfort oglądania filmów i grania w gry. Dlatego też warto rozejrzeć się za projektorem, który wyposażono w obsługę przestrzeni kolorów REC.709. Jak mówi definicja, pozwala ona na uzyskanie kolorystyki obrazu dokładnie takiej jak zamierzył sobie twórca filmu. W ofercie Optomy wszystkie modele począwszy od najtańszych SVGA sa wyposażone w takie wsparcie, z rozpatrywanego przez nas przedziału mają je - zarówno jeden z najtańszych modeli HD Ready - H183X, jak i FullHD - model HD27 za około 2900 zł.
Wsparcie dla REC.709 jest częścią technologii Amazing Colours w projektorach Optoma. Dzięki niej oglądając takie filmy jak Mad Max czy Marsjanin, gdzie dominują odcienie jednego koloru, nie poczujemy niedosytu. Ta technologia przyda się nawet jeśli materiał nie został przygotowany zgodnie z REC.709. Po prostu projektory wspierające tę przestrzeń mają w praktyce dużo szerszy wyświetlany gamut barw niż przeciętny projektor DLP. Nie doświadczymy w nich brudnych kolorów, które pojawiają się tam, gdzie zwykły projektor nie daje sobie rady.
Dodatkowe funkcje poprawy obrazu
Klient wygodny oczekuje od projektora, by działał on dobrze już po wyjęciu z pudełka. Bez żmudnych procedur poprawy obrazu. Wiele projektorów Kina Domowego tak właśnie sobie radzi, trzeba tylko skorzystać z dedykowanego filmom trybu, który znacząco poprawia jakość obrazu.
Apetyt rośnie jednak w miarę jedzenia i jeśli projektor bez dodatkowych opcji poprawy, korekcji, obrazu przestanie nam wystarczać, musimy sięgnąć po coś lepszego.
To co znajdziemy w prawie każdym projektorze Kina Domowego lub rozrywkowym, to funkcje regulacji każdej składowej barwy, jej nasycenia, jasności, odcienia, a także podstawowe opcje dopasowania jasności czerni czy poziomu gamma, którego regulacja pozwala zmniejszyć bladość obrazu.
Droższe projektory, takie jak Optoma HD28DSE, wyposażono w mechanizmy upłynniające obraz (w tym modelu wykorzystano technologię Darbee) czy funkcję korekty położenia obrazu w każdym z czterech narożników, co umożliwia wygodną korekcję zniekształceń obrazu w wyniku wyświetlania na ekranie pod kątem.
Im droższe projektory, tym więcej przydatnych funkcji, ale też wymagających albo naszej wiedzy albo wsparcia fachowca. Optoma HD50 to projektor, którego cena przekracza określony przez nas budżet do 4000 zł, a który dysponuje funkcjami precyzyjnej korekty barw, w tym sprzętowej kalibracji, opcjami bezstratnej poprawy ostrości i eliminacji zakłóceń, które powstają w wyniku odtwarzania nagrań o niestandardowym klatkarzu.
Złącza - ile nam potrzeba
Praktycznie każdy dobry projektor rozrywkowy lub Kina Domowego wyposażony jest dziś przynajmniej w jedno złącze HDMI. Jeśli chcemy dodatkowo cieszyć się rozrywką w 3D, to należy zadbać, by urządzenie miało odpowiedni port lub wbudowany nadajnik dla aktywnego systemu 3D. Gdy chcemy podłączyć przewodowo smartfon, port powinien wspierać technologię MHL.
Gdy chcemy jednocześnie móc przełączać się pomiędzy większą liczbą urządzeń, szukajmy projektorów z dwoma portami HDMI. Większa liczba jest rzadko spotykana.
W przypadku Kina Domowego czy rozrywki inne porty sygnałowe niż HDMI raczej nie będą nam potrzebne. Jednak gdy chcemy mieć możliwość podłączenia dowolnego, nawet starszego komputera czy odtwarzacza wideo, pomyślmy o porcie D-Sub (określanym też VGA) i/lub zwykłym porcie wideo albo S-Video.
Jeśli nasze Kino Domowe to także automatycznie opuszczane zasłony, to projektor powinien być wyposażony w port wyzwalacza 12V. Służy on do sterowania zasłanianiem pomieszczenia po włączeniu projektora.
Wiele projektorów wyposaża się w porty USB. Nie zawsze to oznacza, że do projektora możemy podłączyć zewnętrzną pamięć, a w oprogramowaniu znajdziemy wbudowany odtwarzacz mediów. Upewnijmy się, że nie jest to tylko port serwisowy. Jeśli służy podłączaniu urządzeń, to warto by był to też port z funkcją zasilania 5V, dzięki temu możemy podłączyć niewielkie dyski bez oddzielnych zasilaczy, lub zasilić wprost z projektora bezprzewodowe moduły z portem HDMI.
Inne funkcje, które mogą okazać się przydatne
Myśląc o zakupie projektora należy myśleć kompleksowo, dlatego poniżej znajdziecie zestawienie innych funkcji i cech projektorów, które mogą okazać się przydatne.
funkcje bezprzewodowe - w urządzeniach domowych rzadziej wbudowane, należy skorzystać z zewnętrznych modułów zgodnych z Wi-Fi, podłączane są one do portu HDMI w projektorze (HDCast Pro), warto upewnić się, czy są zdolne do transmisji pożądanego sygnału, na przykład 3D lub wideo 1080/60p (w przypadku Optomy potrafi tak dwuczęściowy moduł WHD200)
- zintegrowane głośniki - wiadomo, nie ma to jak zewnętrzne szeroko rozstawione głośniki. Lecz gdy nie mamy takiej możliwości, albo myślimy o częstym przenoszeniu projektora, docenimy także te wbudowane.
- podświetlany pilot - gdy często coś dłubiemy w menu projektora, a nie chcemy zapalać światła
- zasilanie przez USB - eliminuje potrzebę stosowania dodatkowego przewodu w przypadku używania wraz z projektorem zewnętrznego modułu do bezprzewodowego strumieniowania obrazu lub dysku USB.
Nasze propozycje
Optoma H183X
Ciekawa propozycja dla osób, które oszczędnie gospodarują budżetem i są skłonne poświęcić rozdzielczość dla dobrego odwzorowania kolorów. Optoma H183X wyświetla obrazy w rozdzielczości HD, które w odpowiednich warunkach (przyciemnione światła) wyróżniają się bardzo naturalnymi barwami.
- Rozdzielczość projektora1280 x 800 px
- Jasność3200 lumenów
- Waga2170 g
Optoma H114
Optoma H114 to projektor DLP o rozdzielczości 1280x800 px WXGA i formacie 16:10. Dysponuje jasnością 3400 lumenów i kontrastem 27000:1. Urządzenie projektuje też obraz 3D, wystarczy podłączyć do niego odtwarzacz Blu-ray 3D
- Rozdzielczość projektora1280 x 800 px
- Jasność3300 lumenów
- Gwarancja na lampę36 miesięcy
- Waga2170 g
- Głośność standard/głośność ECO29 dB
Optoma HD140X
Wszechstronny i jasny projektor do domowego użytku, który jest łatwy w konfiguracji oraz w obsłudze. Charakteryzuje się jasnością 3000 ANSI, rozdzielczością FullHD 1080p, łącznością MHL, funkcją odtwarzania obrazu 3D, gniazdem HDMI oraz technologią DLP.
- Rozdzielczość projektora1920 x 1080 px
- Jasność3000 lumenów
- Gwarancja na lampę36 miesięcy
- Waga2380 g
- Głośność standard/głośność ECO26 dB
Optoma HD142X
Atrakcyjny cenowo projektor domowy, o sporej jasności, aż 3000 lumenów. Pozwala to na wygodne oglądanie treści w domu nawet za dnia w niezaciemnionym pomieszczeniu, a po zastosowaniu dedykowanych trybów dla filmu, oglądanie filmów w bardziej sprzyjających tego typu rozrywce okolicznościach.
- Rozdzielczość projektora1920 x 1080 px
- Jasność3000 lumenów
- Waga2380 g
- Głośność standard/głośność ECO24 dB
Optoma HD27
Uniwersalny jasny projektor DLP o rozdzielczości FullHD przeznaczony dla miłośników domowej rozrywki na dużym ekranie. Dobre kolory (zgodność z filmowym standardem REC.709), wysoka ostrość obrazu czynią ten projektor przydatnym w różnych sytuacjach. Począwszy od oglądania filmów, poprzez granie na konsoli, a skończywszy na serfowaniu po internecie.
- Rozdzielczość projektora1920 x 1080 px
- Jasność3900 lumenów
- Waga2380 g
Optoma GT1080E
Optoma GT1080E to projektor o rozdzielczości natywnej 1920x1080 i kontraście 25000:1. Charakteryzuje się jasnością 3000 ANSI lumenów, technologią DLP oraz szeregiem niezbędnych złącz, takich jak HDMI, audio 3,5 mm, Trigger oraz 3D-Sync.
- Rozdzielczość projektora1920 x 1080 px
- Jasność3000 lumenów
- Waga2650 g
- Głośność standard/głośność ECO26 dB
Komentarze
51) optoma...
2) optoma...
3) optoma...
4) optoma...
5) optoma...
6) optoma...
Yyyy... jakiż ogromny wybór, to ja, ten tego może ... poproszę ten najlepszy, może tego optoma!