Testowana przez nas wersja Golfa wyposażona była w system nawigacyjny Discover Pro. Jednym z jego głównych elementów jest 8-calowy wyświetlacz dotykowy z czujnikiem zbliżeniowym.
Warto jednak pamiętać, że wyróżnianie pojedynczego elementu nie ma tutaj większego sensu. Cały system multimedialny Golfa współpracuje nie tylko z funkcją nawigacji, ale również odtwarzaczem audio-wideo, radiem, telefonem, systemami wspomagającymi jazdę itp. Niezmiernie istotna jest też obecność dwóch szczelin dla kart pamięci SD, jednej dla karty SIM, dysku SSD o pojemności 64 GB, odtwarzacza płyt DVD/CD, portu USB i łączności Bluetooth.
Obecność tylu udogodnień elektronicznych może przyprawiać o zawrót głowy, ale okazało się, że obsługa systemu jest bardzo intuicyjna, a wszystkie czynności zostały uproszczone do niezbędnego minimum. Zdecydowaną większość zadań wykonamy wprost z panelu dotykowego wraz z kilkoma otaczającymi go klawiszami sprzętowymi.
Nawigacja
Nawigacja Discover Pro może działać w trybie offline, czyli bez stałego dostępu do internetu. Naturalnie mapy możemy bez problemu aktualizować wprost z pliku zapisanego np. na karcie SD (sam plik pobieramy ze strony producenta). Kierowca otrzymuje mapy Europy z 3 letnią bezpłatną aktualizacją. Ważne jest jednak to, że jeśli w samochodzie umieścimy kartę SIM, to korzystać możemy również z usług online.
Jakie funkcje nawigacji warto wyróżnić? Przede wszystkim to, że do dyspozycji kierowcy oddano trzy różne typy widoków - 2D (płaski), 3D (izometryczny) oraz 3D z bryłami budynków. Ta ostatnia opcja prezentuje się bardzo interesująco w większych miastach gdzie część budynków wyświetla się w postaci trójwymiarowej, a niektóre z nich wykonane są bardziej szczegółowo (mają własne tekstury prezentujące wygląd ich elewacji).
Mapę przybliżać i oddalać możemy tradycyjnym gestem dwoma palcami na ekranie dotykowym (dokładnie tak samo jak w smartfonie czy tablecie). Alternatywnie użyć można pokrętła po prawej stronie ekranu. Przesuwanie mapy obywa się jednym palcem. Całość działa dość płynne i komfortowo, choć w czasie powiększania i pomniejszania można zauważyć pewne opóźnienia.
Kierowca w razie potrzeby może też wyświetlić listę stacji benzynowych w okolicy samochodu lub wyznaczyć stacje preferowane, które będą prezentowane na czele tej listy (nawet jeśli znajdują się nieco dalej). Podczas jazdy wskazówki nawigacyjne wyświetlają się też między zegarami na dodatkowym, mniejszym ekranie.
Na powyższym filmie zaprezentowaliśmy też działanie komend głosowych, które pozwalają wykonać szereg podstawowych czynności bez odrywania rąk od kierownicy. Do zadań kierowcy należy jedynie przyciśniecie klawisza komend głosowych na prawym ramieniu kierownicy i wypowiedzenie odpowiedniego hasła. Zazwyczaj jest to wyznaczenie nowego celu, podanie adresu lub powrót do lokalizacji oznaczonej jako „domowa”. Słowa wypowiadać należy dość głośno i wyraźnie aby mieć pewność, że zostaną prawidłowo rozpoznane - dotyczy to w szczególności nazw ulic i miejscowości. System w większości sytuacji działał prawidłowo, choć zdarzały się sytuacje kiedy musieliśmy kilkukrotnie wypowiadać dość „skomplikowaną” nazwę ulicy, bo nawigacja identyfikowała ją źle. Procedura zaprezentowana jest dokładniej na powyższym filmie.
W lewym górnym narożniku interfejsu nawigacji wyświetlała się prędkość obowiązująca na danej drodze. Jest to opcja przydatna szczególnie w chwili, gdy nie znamy dokładnie trasy po której jedziemy, a przeoczyliśmy znak ograniczenia prędkości.
Telefon
Testowany VW Golf dysponował własnym slotem kart SIM umieszczonym w schowku po stronie pasażera. Jeśli do danego numeru telefonicznego przypisany jest odpowiedni pakiet danych, to możemy korzystać z połączeń internetowych do pobierania informacji bezpośrednio w samochodzie. Na tym jednak nie koniec. W Golfie aktywować możemy też mobilnego hotospota Wi-Fi. Samochód zaciągał będzie łącze internetowe z sieci komórkowej i rozsyłał ten sygnał po wnętrzu. W praktyce oznacza to, że wszyscy pasażerowie samochodu będą mogli korzystać z zasobów sieci globalnej na laptopie, smartfonie czy tablecie.
Z Volkswagena można też dzwonić bez konieczności parowania go z telefonem. Wystarczy skorzystać z przycisku komend głosowych na kierownicy, a następnie wypowiedzieć numer lub podać nazwisko/nazwę kontaktu do którego chcemy zadzwonić. Rozmawiamy oczywiście przez wbudowany mikrofon i głośniki, bez konieczności podpinania słuchawek lub innego zestawu głośnomówiącego.
Jeśli jednak nie zamierzamy kupować kolejnego abonamentu by korzystać z niego w samochodzie, to również mamy możliwość dzwonienia. Wystarczy w klasyczny sposób sparować system samochodu z posiadanym smartfonem i korzystać z jego numeru.
Nie musimy się przy tym ograniczać do jednego telefonu Jeśli z samochodu korzystamy wspólnie z żoną lub mężem to możemy płynnie przełączać się pomiędzy sparowanymi urządzeniami. Najważniejsze jest to, że wybór telefonu wiąże się też z przełączeniem profilu użytkownika, więc na ekranie wyświetlą się inne skróty i zmienia się zawartość listy kontaktów.