W gruncie rzeczy, do obsługi testowanego modelu nie są potrzebne żadne aplikacje zewnętrzne – wystarczy przeglądarka i narzędzia sieciowe wbudowane w system operacyjny. Jeżeli jednak ktoś ma silną potrzebę korzystania z dysku przez telefon, czy tablet, to nic nie stoi na przeszkodzie. Wystarczy pobrać aplikację „WD My Cloud” (android link, ios link).
Po uruchomieniu wyszuka ona dyski sieciowe WD i zaoferuje nam ich podłączenie. Także z jej poziomu można podłączyć usługi chmurowe jak Dropbox, czy OneDrive.
Ilość opcji konfiguracyjnych budzi szacunek. Można tu chyba zarządzać wszystkimi funkcjami dysku.
Zdjęcia z dysku otwierane są w samej aplikacji.
Natomiast pliki wideo oraz dokumenty wymagają oddzielnych programów.
„WD My Cloud” jest aplikacją, która na smartfonie lub tablecie, znacznie uprzyjemni korzystanie z dysku, zaś możliwość konfiguracji urządzenia z jej poziomu spowodują, że praktycznie nie będzie konieczności uruchamiania przeglądarki www do tego celu.
Jednak nie tylko użytkownicy mobilni otrzymali narzędzie do zarządzania dyskiem bez użycia www. Dla systemu Windows i Mac została przygotowana aplikacja „WD Quick View”, która po zainstalowaniu umiejscawia się w pasku narzędziowym.
Po najechaniu myszką na jej ikonkę otrzymujemy informacje o stanie urządzenia, zaś kliknięcie umożliwia dostęp do podstawowego zarządzania. Nie jest ono tak bogate jak w przypadku aplikacji mobilnej, więc bardziej zaawansowane ustawienia należy przeprowadzać z poziomu panelu administracyjnego urządzenia.