Technologia Intellisample opiera się na wydajności zawartej w sprzęcie, która jest skierowana zarówno na wzrost wydajności grafiki jak i jakości obrazu. Zwiększona wydajność uzyskana jest dzięki zastosowaniu kompresji koloru, a także innych technik, którym asystuje sprzęt. Jakość obrazu może być poprawiona poprzez oferowanie użytkownikowi zwiększonych poziomów antyaliasingu, adaptacyjnego filtrowania tekstur (przystosowujące się filtrowanie tekstur), a także dynamicznej korekcji gammy (dynamic gamma correction).
GeForce FX 5900, tak samo jak FX 5800, używa kompresji danych koloru w czasie rzeczywistym. Metoda zapewnia kompresję w skali 4:1 i jest przy tym bezstratna, co oznacza, że nie następuje utrata jakości obrazu lub precyzji. Kompresja koloru jest technologią oszczędzania szerokości pasma pamięci wykorzystywaną aby poprawić wydajność antyaliasingu.
NVIDIA twierdzi, że nowe ulepszone algorytmy kompresji, nazwane w NV35 technologią Intellisample HCT (High Compression Technology), mogą dać nawet 50% wzrost wydajności w trybie pełnoekranowego wygładzania krawędzi (FSAA) i filtrowania anizotropowego.
Tymczasem gdy zaglądniemy w zakładkę sterowników (44.61), zobaczymy że dla GeForce FX 5900 poziomy Antyaliasingu zostały zmniejszone. Poprzednik, FX 5800 Ultra, dysponował aż 16-krotnym próbkowaniem przy wygładzaniu, tymczasem nowa karta umożliwia maksymalne multipróbkowanie FSAA 8X.
Przy niewielkiej stracie w liczbie FPS, gra staje się o wiele bardziej przyjemniejsza. To zalety bardzo wydajnej technologii Intellisample.
po lewej bez wygładzania, po prawej z włączonym FSAA x4, strata w FPS zaledwie 20%
Niestety demko Dawn, uruchomione na karcie FX 5900 w trybie FSAA 8X, nie wykazywało już tak dobrej płynności jak na FX 5800 Ultra w trybie FSAA 16X. Również jakość w wygładzaniu krawędzi była zauważalna.
Dawn Ultra na FX 5900: FSAA 8X